Okul müdürleri hızlı bir değişim gösteren çevrelerine uyum sağlayabilmek için eleştirel düşünmeye ihtiyaçları bulunmaktadır. Küresel liderlerin eleştirel düşünme yeteneklerine sahip olmaları gerekmektedir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı okul müdürlerin eleştirel liderlik sitillerinin öğretmenlerin bazı değişkenlerine (cinsiyet, kadro durumu ve kıdem) göre incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkez ilçelerinde çalışan 11897 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfî örnekleme yoluyla ile belirlenen 328 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Aygün ve Özgenel (2019) tarafından geliştirilen “Eleştirel Liderlik Sitilleri Ölçeği” 5’li likert tipi, 30 maddeden ve 4 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde; t-testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul müdürlerin eleştirel liderlik sitillerinin öğretmenlerin cinsiyetlerine, kadro durumları ve mesleki kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür.
School principals need critical thinking in order to adapt to their rapidly changing environment. Global leaders need to have critical thinking skills. In this context, the aim of this study is to examine the critical leadership styles of school principals according to some variables (gender, tenure status and seniority) of teachers. The population of the study consists of 11897 teachers working in the central districts of Diyarbakır in the 2023-2024 academic year. The sample of the study consists of 328 teachers who were determined by random sampling from the population. The data of the study were collected using the "Critical Leadership Styles Scale" developed by Aygün and Özgenel (2019), which is a 5-point Likert-type scale consisting of 30 items and 4 sub-dimensions. In the analysis of the research data; t-test and ANOVA test were used. As a result of the analyses, it was seen that the critical leadership styles of school principals did not differ significantly according to the gender, tenure status and professional seniority of the teachers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 12, 2024 |
Publication Date | April 2, 2024 |
Submission Date | February 2, 2024 |
Acceptance Date | March 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала