Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Dersi 21. Yüzyıl Öğrenme ve Yenilenme Becerileri Konulu Tezlerin Betimsel İçerik Analizi

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 3, 1766 - 1782

Öz

Bu araştırmanın amacı, Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi bünyesindeki 2016-2023 yılları arasında sosyal bilgiler dersi 21. yüzyıl öğrenme ve yenilenme becerileri konulu lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Araştırma betimsel içerik analiz yönteminde kategorik çözümlemeyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya ilişkin veriler doküman inceleme formuyla elde edilmiştir. Toplanan verilerin analizinde içerik analizi yöntemi uygulanmıştır. Araştırmada; ilgili tezlerin en fazla olduğu yılın 2022 olduğu; tezlerin program türleri incelendiğinde, yüksek lisans ve doktora tez çalışmalarının bulunduğuna; çalışmalarda nicel araştırma, karma araştırma ve nitel araştırma yöntemleriyle uygulama sağlandığına ulaşılmıştır. Araştırma desenleri incelendiğinde; doküman analizi, tarama (survey), betimsel tarama, yarı deneysel desen, durum çalışması, temel nitel araştırma, gömülü, genel tarama araştırmaların uygulandığı; çalışma gruplarının öğretmenlerden, öğretmen adaylarından, öğrencilerden, öğretim programları ve ders kitaplarından oluştuğu; veri analiz yöntemlerinden istatiksel analiz, betimsel analiz ve içerik analizi yöntemlerinin kullanıldığı görülmektedir. Araştırma sonucunda ilgili konularda doktora tez çalışmalarının azlığı, eylem araştırmasının bulunmaması ve karma yöntemde öğrencilerle yapılan çalışmaların yetersiz

Kaynakça

  • Açıl, F. B. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl çoklu okuryazarlık becerilerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Akdemir, B. (2022). Sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Aksüt, S. (2023). 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan becerilerin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi [Doktora tezi, Fırat Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Arslan, F. (2022). Türkiye'de çocuk üniversitelerinde 21. yüzyıl becerileri bağlamında sosyal bilgiler öğretim programındaki (2022) beceri ve değerlerin öğretilmesi üzerine bir inceleme [Yüksek lisans tezi, Amasya Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Arslan, M. (2016). İlköğretim sosyal bilgiler dersi müfredatında yer alan girişimcilik ve kariyer bilinci geliştirme becerilerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Atakişi, A. (2019). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerini esas alan bilgi okuryazarlık durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Bakar, M. H. D. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerilerinin demokratik eğilimlerine etkisi (Nevşehir ili örneği) [Yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70 (1), 30-35.
  • Bilgiç, C. (2023). Argümantasyon temelli ters yüz öğrenme yaklaşımının sosyal bilgiler dersinde uygulanması [Doktora tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Chen, P. (2011). From CMS to SNS: Educational Networking for Urban Teachers. Journal of Urban Learning. Teaching, and Research, 7, 50-61.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education. (6th Edition).Routledge.
  • Çağlak, Z. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri kapsamında teknolojik pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Dimock, K., & Boethel, M. (1999). Constructing knowledge with technology. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED431398.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Fadel, C. (2008). 21st Century Skills: How can you prepare students for the new global economy. OECD/CERI. Paris, May 2008. viewed 17 Apr 2024, https://www.oecd.org/site/educeri21st/40756908.pdf
  • Gözel, Ü. (2023). İlkokul 4. sınıf öğretim programlarının 21. yüzyıl becerileri açısından Demirel'in analitik program değerlendirme modeline göre değerlendirilmesi [Doktora tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Güngör, B. (2022). Sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Hung, C.-M., Hwang, G.-J., & Huang, I. (2012). A project-based digital storytelling approach for improving students’ learning motivation, problem-solving competence and learning achievement. Journal of Educational Technology & Society, 15 (4), 368 379.
  • Jonassen, D. H. (1999). Designing constructivist learning environments. Instructional Design Theories And Models: A New Paradigm of İnstructional Theory, 2, 215-239.
  • Kalemkuş, J. (2021). Fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlarının 21.yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11 (1), 63-87. DOI:10.18039/ajesi.800552 .
  • Karakaya, V. (2022). STEM ile bütünleştirilmiş sosyal bilgiler (sstem): bir karma yöntem araştırması [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Kartal, B. (2023). 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan becerilerin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yök Tez.
  • MEB. (2018). MEB öğretim programlarını izleme ve değerlendirme sistemi. Milli Eğitim Bakanlığı: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2. B.). SAGE.
  • Sarı, U., Karamustafaoğlu, O., & Tezel, Ö.(2018). Güncel yaklaşım ve yöntemlerle etkinlik destekli fen öğretimi. Pegema Yayıncılık.
  • Öcal, A.; Tay, B. (Ed.). (2015). Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi (4. b.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • P21. (2019). Framework for 21st century learning. Partnership for 21st century skills.http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf
  • Peker, B. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerilerini kullanım düzeylerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi]. Yök Tez. Saavedra, A. R., & Opfer, V. D. (2012). Learning 21st-century skills requires 21st-century teaching. Phi Delta Kappan, 94 (2), 8-13.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39 (173).
  • Silva, E. (2009). Measuring skills for 21st-century learning. Phi Delta Kappan, 90 (9), 630 634.
  • Şengüleç, M. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin (x kuşağı), sosyal bilgiler öğretmen adaylarının (y kuşağı) ve 8. sınıf öğrencilerinin (z kuşağı) 21. yüzyıl becerilerine bakışı [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills.: Learning for life in our times. Wiley & Sons. Titiz, O. (2005). Yeni Öğretim Sistemi. Zambak Yayınları.
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi (10), 188-201. https://doi.org/10.21733/ibad.871703
  • Yang, Y.-T. C., & Wu, W.-C. I. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation: A year-long experimental study. Computers & Education, https://doi.org/10.1016/j.compedu.
  • Yıldırım, R. (2020). Otantik öğrenme yaklaşımının sosyal bilgiler dersinde uygulanması: Bir karma yöntem araştırması [Doktora tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yök Tez.

Descriptive Content Analysis of Theses on 21st Century Learning and Renewal Skills in Social Studies Course

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 3, 1766 - 1782

Öz

The aim of this study is to examine the postgraduate theses on 21st century learning and renewal skills in social studies course between 2016-2023 in the National Thesis Centre of the Council of Higher Education. The research was carried out with categorical analysis in descriptive content analysis method. The data related to the research were obtained through document analysis form. Content analysis method was applied to analyse the collected data. In the research, it was found that the year with the highest number of relevant theses was 2022; when the programme types of the theses were examined, it was found that there were master's and doctoral thesis studies; quantitative research, mixed research and qualitative research methods were applied in the studies. When the research designs were examined; document analysis, survey, descriptive survey, quasi-experimental design, case study, basic qualitative research, embedded, general survey research were applied; the study groups consisted of teachers, prospective teachers, students, curricula and textbooks; statistical analysis, descriptive analysis and content analysis methods were used among the data analysis methods. As a result of the research, due to the scarcity of doctoral thesis studies on related subjects, the lack of action research and the insufficient level of studies conducted with students in mixed method, it was suggested that research in this direction could be carried out.

Kaynakça

  • Açıl, F. B. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl çoklu okuryazarlık becerilerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Akdemir, B. (2022). Sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Aksüt, S. (2023). 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan becerilerin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi [Doktora tezi, Fırat Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Arslan, F. (2022). Türkiye'de çocuk üniversitelerinde 21. yüzyıl becerileri bağlamında sosyal bilgiler öğretim programındaki (2022) beceri ve değerlerin öğretilmesi üzerine bir inceleme [Yüksek lisans tezi, Amasya Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Arslan, M. (2016). İlköğretim sosyal bilgiler dersi müfredatında yer alan girişimcilik ve kariyer bilinci geliştirme becerilerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Atakişi, A. (2019). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerini esas alan bilgi okuryazarlık durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Bakar, M. H. D. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerilerinin demokratik eğilimlerine etkisi (Nevşehir ili örneği) [Yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70 (1), 30-35.
  • Bilgiç, C. (2023). Argümantasyon temelli ters yüz öğrenme yaklaşımının sosyal bilgiler dersinde uygulanması [Doktora tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Chen, P. (2011). From CMS to SNS: Educational Networking for Urban Teachers. Journal of Urban Learning. Teaching, and Research, 7, 50-61.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education. (6th Edition).Routledge.
  • Çağlak, Z. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri kapsamında teknolojik pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Dimock, K., & Boethel, M. (1999). Constructing knowledge with technology. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED431398.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Fadel, C. (2008). 21st Century Skills: How can you prepare students for the new global economy. OECD/CERI. Paris, May 2008. viewed 17 Apr 2024, https://www.oecd.org/site/educeri21st/40756908.pdf
  • Gözel, Ü. (2023). İlkokul 4. sınıf öğretim programlarının 21. yüzyıl becerileri açısından Demirel'in analitik program değerlendirme modeline göre değerlendirilmesi [Doktora tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Güngör, B. (2022). Sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Hung, C.-M., Hwang, G.-J., & Huang, I. (2012). A project-based digital storytelling approach for improving students’ learning motivation, problem-solving competence and learning achievement. Journal of Educational Technology & Society, 15 (4), 368 379.
  • Jonassen, D. H. (1999). Designing constructivist learning environments. Instructional Design Theories And Models: A New Paradigm of İnstructional Theory, 2, 215-239.
  • Kalemkuş, J. (2021). Fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlarının 21.yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11 (1), 63-87. DOI:10.18039/ajesi.800552 .
  • Karakaya, V. (2022). STEM ile bütünleştirilmiş sosyal bilgiler (sstem): bir karma yöntem araştırması [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Kartal, B. (2023). 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan becerilerin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yök Tez.
  • MEB. (2018). MEB öğretim programlarını izleme ve değerlendirme sistemi. Milli Eğitim Bakanlığı: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2. B.). SAGE.
  • Sarı, U., Karamustafaoğlu, O., & Tezel, Ö.(2018). Güncel yaklaşım ve yöntemlerle etkinlik destekli fen öğretimi. Pegema Yayıncılık.
  • Öcal, A.; Tay, B. (Ed.). (2015). Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi (4. b.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • P21. (2019). Framework for 21st century learning. Partnership for 21st century skills.http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf
  • Peker, B. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerilerini kullanım düzeylerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi]. Yök Tez. Saavedra, A. R., & Opfer, V. D. (2012). Learning 21st-century skills requires 21st-century teaching. Phi Delta Kappan, 94 (2), 8-13.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39 (173).
  • Silva, E. (2009). Measuring skills for 21st-century learning. Phi Delta Kappan, 90 (9), 630 634.
  • Şengüleç, M. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin (x kuşağı), sosyal bilgiler öğretmen adaylarının (y kuşağı) ve 8. sınıf öğrencilerinin (z kuşağı) 21. yüzyıl becerilerine bakışı [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills.: Learning for life in our times. Wiley & Sons. Titiz, O. (2005). Yeni Öğretim Sistemi. Zambak Yayınları.
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi (10), 188-201. https://doi.org/10.21733/ibad.871703
  • Yang, Y.-T. C., & Wu, W.-C. I. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation: A year-long experimental study. Computers & Education, https://doi.org/10.1016/j.compedu.
  • Yıldırım, R. (2020). Otantik öğrenme yaklaşımının sosyal bilgiler dersinde uygulanması: Bir karma yöntem araştırması [Doktora tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yök Tez.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serdal Günay 0000-0002-9827-2172

Cengiz Dönmez 0000-0002-6509-4664

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 25 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Günay, S., & Dönmez, C. (2024). Sosyal Bilgiler Dersi 21. Yüzyıl Öğrenme ve Yenilenme Becerileri Konulu Tezlerin Betimsel İçerik Analizi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 11(3), 1766-1782.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC