The aim of this study is to determine the scope, metaphors, motivations and outcomes of meditation. In this study, qualitative research method was used. Youtube social media platform was searched using the keyword "meditation". Considering the number of subscribers of the channels, the most followed meditation channel in Turkey was determined. Videos that have reached more than 300,000 viewers and subjects related to renewal and empowerment were selected and content analysis was conducted on 10 videos and 10,803 comments. The motivations for participation in meditation classified under four groups: psychological, social, physical and need for change. Moreover, those, who follow the meditation channel on Youtube meet their psychological, cognitive and spiritual needs through meditation. Therefore, meditation has similar features with many active and passive activities in terms of motivations and outcomes. It is important that not only administrators and psychiatrists, but also public institutions working on public health encourage participation in meditation activities due to the psychological, physiological and physical benefits offered to the person.
Bu çalışmanın amacı meditasyonun kapsamını, metaforlarını, motivasyonlarını ve çıktılarını belirlemektir. Nitel araştırma yöntemi kullanılan çalışmada Youtube sosyal medya platformunda "meditasyon" anahtar kelimesi kullanılarak arama yapılmış, kanalların abone sayıları dikkate alınarak Türkiye'nin en çok takip edilen meditasyon kanalı belirlenmiştir. 300.000'den fazla izleyiciye ulaşan videolar ve bu videolara ilişkin yorumlar, yenilenme ve güçlenme konularını kapsayan içeriklere göre değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda 10 video ve 10.803 yoruma içerik analizi yapılmıştır. Çalışma sonucunda Youtube'daki meditasyon kanalını takip edenlerin psikolojik, bilişsel ve ruhsal ihtiyaçlarına yönelik motivasyon ve sonuçların birçok aktif ve pasif aktiviteyle benzer özelliklere sahip olduğu belirlenmiştir. Kişiye sunulan psikolojik, fizyolojik ve fiziksel faydaları nedeniyle sadece yöneticilerin ve psikiyatristlerin değil, halk sağlığı konusunda çalışan kamu kurumlarının da meditasyon faaliyetlerine katılımı teşvik etmesi önemlidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Recreation, Leisure and Tourism Geography |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 29, 2024 |
Submission Date | December 29, 2023 |
Acceptance Date | February 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |