This study aims to measure how the residents perceive the tourism potential of the region that they reside in and to determine the effects of those perceptions on the levels of residents’ support of tourism development in the region. In this context, data has been collected via survey method from the local people residing in the newly developing tourism destination, Çorum province. Validity and reliability analyzes were performed on the data obtained from 250 people via convenience sampling method, and scales used in the study were found to be valid and reliable. It was observed that the scale of tourism potential perception of the local residents used in the research had five dimensions, namely 'tourism attractions', 'shopping and entertainment', touristic products and services', 'price-performance' and 'general image of the province'. Residents support for tourism development scale were found to be consisting of one dimension, and it is a reliable and valid scale. The result of the regression analysis revealed that all dimensions of the residents’ tourism potential perception scale had significant effects on the level of supporting the development of tourism except for the general image of the province. In conclusion some recommendations were presented for destination management organizations and stakeholders on destination planning.
Bu çalışma yerel halkın ikamet ettiği bölgenin turizm potansiyelini nasıl algıladıklarını ölçmek ve bu algıların yerel halkın bölgede turizm gelişimini destekleme düzeyleri üzerindeki etkilerini tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda henüz turizm alanında yeni gelişmekte olan Çorum ilinde ikamet eden yerli halktan anket yardımıyla veriler toplanmıştır. Kolayda örnekleme yöntemiyle ile 250 kişiden elde edilen veriler üzerinde geçerlilik ve güvenilirlik analizleri gerçekleştirilmiş ve araştırmada kullanılan ölçeklerin güvenirlik ve geçerliliği sağlanmıştır. Yapılan analizler sonucunda araştırmada kullanılan yerel halkın turizm potansiyeli algısı ölçeğinin ‘turizm çekicilikleri’, ‘alışveriş ve eğlence’, ‘turistik ürün ve hizmetlerin durumu’, ‘fiyat-performans’ ve ‘ilin genel imajı’ olarak adlandırılan beş boyutta toplandığı görülmüştür. Yerel halkın turizmi destekleme düzeyi ölçeğinin ise tek boyuttan oluştuğu, güvenilir ve geçerli bir ölçek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan regresyon analizinde Çorum ilin genel imajı boyutu dışında yerel halkın turizm potansiyel algısı ölçeğinin diğer tüm boyutlarının turizmin gelişimini destekleme düzeyi üzerinde anlamlı etkileri olduğu saptanmıştır. Araştırma sonunda destinasyon yönetim örgütlerine ve paydaşlarına destinasyon planlama konusunda uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 27, 2020 |
Submission Date | July 13, 2020 |
Acceptance Date | August 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |