This study aims to investigate the level of academic, professional and
personal development of tourism students, and if/how students’ intentions to
work in tourism industry differentiate their development levels. For this
purpose, 170 students enrolled in Kırklareli University Faculty of Tourism was
surveyed. Data obtained from the surveys were analyzed by using Explanatory
Factor Analysis, Independent Sample T Test, and One-Way ANOVA. Results revealed
that the students who intended to work in tourism industry had significantly
higher development scores in all three aspects. This situation suggests that
students who want to work in tourism industry in the future, would be better
educated. In other words, tourism faculties should focus on informing students
about the career opportunities in tourism sector and encourage them to pursue a
career in tourism industry so they can get better results from their education
academically, professionally, and personally.
Tourism Education Students Intention to work Professional Development Academic Development Personal Development
Bu çalışma turizm öğrencilerinin akademik, profesyonel ve kişisel gelişim
düzeylerini incelemek ve bu gelişim düzeylerinin öğrencilerin sektörde çalışma
niyetlerine göre nasıl farklılaştığını tespit etmek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla, Kırklareli Üniversitesi Turizm Fakültesi’nde
kaydı bulunan 170 öğrenci üzerinde anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Elde
edilen veriler üzerinde Açımlayıcı Faktör Analizi, Bağımsız Örneklem T Testi,
Tek Yön ANOVA testleri ile analiz edilmiştir. Sonuçlar turizm sektöründe
çalışma niyeti olan öğrencilerin her üç boyutta da anlamlı düzeyde yüksek
gelişim puanları elde ettiklerini göstermiştir. Bu durum gelecekte turizm
sektöründe çalışmaya istekli olan öğrencilerin daha iyi eğitilebileceklerini
göstermektedir. Başka bir deyişle turizm fakültelerinin öğrencilerini
sektördeki kariyer imkânları hakkında bilgilendirmeye odaklanması ve
öğrencilerin turizm sektöründe kariyerlerine devam etmelerini
cesaretlendirmeleriyle; sundukları eğitimden öğrencilerin akademik, profesyonel
ve kişisel gelişimleri bağlamında daha iyi sonuçlar elde edebilmeleri mümkün
olacaktır.
Turizm Eğitimi Öğrenciler Çalışma Niyeti Profesyonel Gelişim Akademik Gelişim Kişisel Gelişim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2018 |
Submission Date | June 20, 2018 |
Acceptance Date | November 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |