In this research, the aim of this study is to examine the satisfaction levels of the consumers over the age of 18 who participate in the recreational sport activities offered by the municipalities
according to the gender and the duration of participation in the activities. This research included consumers over the age of 18 who participated in the recreational sports events in Eskişehir
Metropolitan Municipality and central districts in 2015. A total of 989 participants, 791 female (80%) and 198 male (20%), selected by simple random sampling method based on voluntarism of probable sampling methods from the universe were included in the study. In the research, the Scale of “Recreative Consumer’s Satisfaction Scale” which was developed by Alexandris and
Palialia (1999) was adapted into Turkish by Şimşek and Mercanoğlu (2014) were used as data collection tool. In the analysis of the data, the Mann-Whitney U test was used to compare
frequency distributions and compare two group of independent variables; the Kruskal-Wallis test was preferred when comparing more than two group. The level of significance in the process of statistical analysis was accepted as .05. As a result of the research; it is determined that there is a difference between the satisfaction levels of the consumers in the gender and time of participation in the activities.
Bu çalışmanın amacı, belediyelerin sunduğu rekreasyonel spor etkinliklerine katılan 18 yaş üstü tüketicilerin tatmin düzeylerinin cinsiyet ve etkinliklere katılma süreleri değişkenine göre
incelenmesidir. Araştırmada 2015 yılında Eskişehir Büyükşehir Belediyesi ve merkez ilçelerinde ki rekreasyonel sportif etkinliklere katılan18 yaş üstü tüketiciler yer almıştır. Araştırmaya evren
içinden olasılıklı örneklem yöntemlerinden gönüllülük esasına dayalı basit seçkisiz örneklem yöntemi ile seçilen (%80) 791 kadın, (%20) 198 erkek olmak üzere toplam 989 katılımcı yer
almıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Alexandris ve Palialia (1999) tarafından geliştirilmiş ve Şimşek ve Mercanoğlu (2014) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Spor Tüketicisi Tatmin Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde, frekans dağılımları ile bağımsız değişkenlerdeki iki grubun karşılaştırılması için Mann-Whitney U testinden; ikiden
fazla grubun karşılaştırılmasında Kruskal-Wallis testi tercih edilmiştir. İstatistiksel çözümlemelerin yapılması sürecinde anlamlılık düzeyi, .05 olarak kabul edilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda; tüketicilerin cinsiyet ve etkinliklere katılma süreleri değişkenlerinde tatmin düzeyleri arasında fark olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 15, 2019 |
Submission Date | January 10, 2019 |
Acceptance Date | February 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |