21. yüzyıl eğitimin anlayışının öğrenmeyi merkeze alan yöntem ve teknikleri işe koştuğu görülmektedir. Öyle ki yüz yüze öğrenme, esnek öğrenme, derin öğrenme, aktif öğrenme, katılımcı öğrenme, çevrimiçi öğrenme, açık ve uzaktan öğrenme kavramlarının bu anlayışın bir sonucu olduğu söylenebilir. Alan uzmanları öğrenmenin daha etkili, daha kolay, daha hızlı ve daha ucuz olması için yollar aramaktadır. Dünyada milyonlarca öğrenci okullarda veya diğer eğitim kurumlarında yüz yüze öğrenmektedir. Elbette bu sürecin başarılı olması istenmektedir ve sürecin daha etkili kılınabilmesi için yapılan akademik araştırmalar sonrası yüz yüze öğrenme ve açık ve uzaktan öğrenme yöntemlerinin bir arada kullanılması uygun görülmüştür. Bu iki yöntemin entegrasyonu sonucunda üstün yanlar bir araya getirilmiş, zayıf yanlar ise güçlendirilmiştir. Sağladığı avantajlar ve esneklik dikkate alındığında yüz yüze eğitimde yıllardır gerçekleşmekte olan yüz yüze öğrenmenin harmanlanmış öğrenmeye dönüştüğü gözlenmektedir. Harmanlanmış öğrenme ortamlarının sağladığı esnekliğin doğru bir şekilde kanalize edilmesi gerekmektedir. İşte tam bu noktada harmanlanmış öğrenme ortamında proje tabanlı öğrenmenin uygulanması gündeme gelmektedir. Proje tabanlı öğrenme yapılandırılmış kuram kapsamında önerilmekte olan problem tabanlı öğrenme ve işbirlikli öğrenmenin bir bileşimi olarak da ifade edilmektedir. Proje tabanlı öğrenmenin, harmanlanmış öğrenme ortamlarında gerçekleştirilmesinin öğrenenlerin öğrenme amaçlarına ulaşmaları ve bunun yanında 21. yüzyıl becerilerini kazanmaları adına etkili bir buluşma olduğu ifade edilmektedir. Bu makalede harmanlanmış öğrenme, proje tabanlı öğrenme ve harmanlanmış öğrenme ortamında proje tabanlı öğrenmenin gerçekleştirilmesine yönelik bilgiler sunulmaktadır.
Akkoyunlu, B. ve Soylu, M. Y. (2006). A study on students’ views on blended learning
environment. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 7(3), 43-56.
Akkoyunlu, B. (2008). Bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenme. 8th International
Educational Technology Conference (IETC-2008), (6-9 Mayıs), 30-34, Eskişehir:
Anadolu Üniversitesi.
Akkoyunlu, B. ve Soylu, M. Y. (2008). A study of student’s perceptions in a blended learning
environment based on different learning styles. Educational Technology & Society, 11
(1), 183-193.
Aksoğan, M. (2011). Harmanlanmış öğrenmenin öğrencilerin akademik başarısına ve
öğrenmedeki kalıcılığa etkisi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü
Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
Allen, I. E., Seaman, J. (2014). Grade Change Tracking online education in the United States.
BABSON Survey Researc Group.
www.onlinelearningsurvey.com/reports/gradechange.pdf Erişim Tarihi: 18.05.2015
Başbay, M. (2007). Yenilenmiş taksonomiye göre düzenlenmiş öğretim tasarımı dersinde
projeye dayalı öğretimin öğrenme ürünlerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 8(1), 65-88.
Batdı, V. (2014). Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Öğrencilerin Akademik Başarılarına
Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 5(1), 287-302.
Belland, B. R., Ertmer, P. A. ve Simons, K. D. (2006). Perceptions of the value of problembased
learning among students with special needs and their teachers. The
Interdisciplinary Journal of Problem-based Learing, 1(2), 1-18.
Boss, S. and Krauss, J. (2007). Re-inveting project-based learning. Washington, DC: ISTE.
Boss, S., Larmer, J. ve Mergendoller, J. R. (2013). PBL for 21st century success. Buck
Institution for Education, Novato, CA.
Boyle, T. , Bradley, C., Chalk, P., Jones, R., & Pickard, P. (2003). Using blended learning to
improve student success rates in learning to program. Journal of Educational Media,
28(2-3), 165-178.
AUAd 2016, Cilt 2, Sayı 2, 89‐113 Uysal
108
Ceylan, V. K. (2015). Harmanlanmış öğrenme yönteminin akademik başarıya etkisi. Adnan
Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
Aydın.
Dağ, F. (2011). Harmanlanmış (karma) öğrenme ortamları ve tasarımına ilişkin öneriler. Ahi
Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 73-97.
Dağ, F. ve Durdu, L. (2012). Öğretmen adaylarının proje tabanlı öğrenme sürecine yönelik
görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(1), 200-212.
Darling-Hammond, L., & Barron, B., Pearson, P. D., Schoenfeld, A. H., Stage, E. K.,
Zimmerman, T. D., Cervetti, G. N. ve Tilson, J. L. (2008). Powerful learning: What we
know about teaching for understanding. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Demirkol, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında harmanlanmış öğrenme ortamının akademik
başarıya ve öğrenci tutumlarına etkisi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ensititüsü
Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
Educational Technology Division Ministry of Education (2006). Project-based learning
handbook: Educating the millennial learner. Kuala Lumpur, Malaysia: Educational
Technology Division Ministry of Education.
Erdem, M. (2002). Project based learning. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22,
172-179.
Erdem, M and Akkoyunlu, B. (2002). İlköğretim sosyal bilgiler dersi kapsamında beşinci sınıf
öğrencileriyle yürütülen ekiple proje tabanlı öğrenme üzerine bir çalışma. İlköğretim
Online 1(1), 2-11.
Erdoğan, İ. (2012). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrenme ortamı ile ilgili algılara ve
başarıya etkisi. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 21-33.
Ersoy, A. (2007). İlköğretim beşinci sınıfta teknoloji destekli proje tabanlı öğrenme
uygulamaları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
Finn, A. ve Bucceri, M. (2004). A case study approach to blended learning. Los Angeles:
Centra Software.
Futch, L.S. (2005). A study of blended learning at a metropolitan research university. University
of Central Florida Department of Educational Research, Technology and Leadership
Unpublished Doctoral Dissertation, Florida.
Garrison, D.R., Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential
in higher education. The Internet and Higher Education 7, 95–105.
AUAd 2016, Cilt 2, Sayı 2, 89‐113 Uysal
109
Gins, P. ve Ellis, R. (2007). Quality in Blended Learning: Exploring The Relationships Between
On-Line and Face-to-Face Teaching and Learning. Internet and Higher Education, 10,
53-64.
Grant, M. M. (2002). Getting a grip on project-based learning: Theory, cases and
recommendations. Meridian: A Middle School Computer Technologies Journal, 5(1).
Gültekin, M. (2004). Öğretme-öğrenme sürecinde yeni yaklaşımlar, Anadolu Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 25-51.
Hallermann, S., Larmer, J., & Mergendoller, J. R. (2011). PBL in the elementary grades. Buck
Institution for Education, Novato, CA.
Hsieh, H., Lou, S. ve Shih, R. (2013). Applying blended learning with creative project-based
learning: A case study of wrapping design course for vocational high school students. The
Online Journal of Science and Technology- TOJSAT, 3(2), 18-27.
http://www.tojsat.net/journals/tojsat/articles/v03i02/v03i02-03.pdf Erişim Tarihi:
06.02.2016
Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
Klein, J. I., Taveras, S., King, S. P., Commitante, A., Curtis-Bey L. ve Stripling, B. (2009).
Project-based learning: Inspiring middle school students to engage in deep and active
learning. New York: NYC Department of Education.
Krajcik, J. S. ve Shin, N. (2014). Project-based learning. In R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge
handbook of the learning sciences (2nd ed.) (pp. 275-297). New York, NY: Cambridge
University Press.
Kurbanoğlu, S. S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: Kavramsal bir analiz. Türk Kütüphaneciliği,
24(4), 723-747.
Kurudayıoğlu, M. ve Tüzel, S. (2010). 21. Yüzyıl okuryazarlık türleri, değişen metin algısı ve
Türkçe eğitimi. TÜBAR, 28, 283-298.
Larmer, J., Boss, D. ve Mergendoller, J. R. (2009). PBL starter kit. Buck Institution for
Education, Novato, CA.
Larmer, J., Mergendoller, J. R. ve Ross, D. (2015). Setting the standard for project based
learning: A proven approach to rigorous classroomınstruction. Alexandria, VA, USA:
Association for Supervision and Curriculum Development.
AUAd 2016, Cilt 2, Sayı 2, 89‐113 Uysal
110
Lou, S. J., Chung, C. C., Dzan, W. Y., & Shih, R. C. (2012). Construction of a creative
instructional design model using blended, project-based learning for college students.
Creative Education, 3(7), 1281-1290.
Lutz, S. ve Huitt, W. (2004). Connecting cognitive development and constructivism:
Implications from theory for instruction and assessment. Constructivism in the Human
Sciences, 9(1), 67-90.
Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., Blunk, M., Crawford, B., Kelley, B. ve Meyer,
K. M. (1994). Enacting project-based science: Experiences of four middle grade
teachers. Elementary School Journal. 94(5), 517-538.
Mijatovic, I., Cudanov, M., Jednak, S., ve Kadijevichk, D. M. (2013). How the usage of learning
management systems influences student achievement. Teaching in Higher Education,
18(5), 506-517.
Moursund, D. G. (1999). Project-based learning in an information technology environment.
Eugene, OR: ISTE.
Odabaşı, H. F. (Edt.). (2010). Bilgi ve iletişim teknolojileri ışığında dönüşümler. Ankara: Nobel
Akademi.
Osguthorpe, R. T. ve Graham, C. R. (2003). Blended learning environments: Definitions and
directions. Quarterly Review of Distance Education, 4, 227-233.
Ozan, O. ve M. Kesim (2013). Rethinking Scaffolding in Mobile Connectivist Learning
Environments. In Z.L. Berge and L. Muilenburg (Ed.), Handbook of Mobile Learning
(pp. 166-175). Routledge: NY.
P21: Partnership for 21st Century Learning. (2015). P21 framework definitions. Washington,
DC: P21.
Parker, W. C., Lo, J., Yeo, A. J., Valencia, S. W., Nguyen, D., Abbott, R. D., Nolen, S. B.,
Bransford, J. D. ve Vye, N. J. (2013). Beyond breadth-speed-test: Toward deeper
knowing and engagement in an advanced placement course. American Educational
Research Journal, 50(6), 1424-1459.
Piaget, J. (2001). The psychology of intelligence (2nd Ed.). London: Routledge. [Orjinal basım:
1950].
Ravitz, J. (2010). Beyond changing culture in small high schools: Reform models and changing
instruction with project-based learning. Peabody Journal of Education, 85(3), 290-312.
AUAd 2016, Cilt 2, Sayı 2, 89‐113 Uysal
111
Singh, H. ve Reed, C. (2001). A white paper: Achieving success with blended learning. Los
Angeles: Centra Software.
Singh, H. (2003) Building effective blended learning programs, Educational Technology, 43,
51-54.
Stix, A. ve Hrbek, F. (2006). Teachers as classroom coaches: How to motivate students across
the content areas. Alexandria, VA: Association for Supervision and Program
Development.
Şahin, M. C. ve Kesim, M. (2006). Bilgisayar destekli eğitimde paradigma değişimi,
davranışçılıktan yapılandırmacılığa, öğretim makinelerinden sanal gerçekliğe. VI.
International Education Technology Conference, 19-21 Nisan, Kıbrıs.
Şantaş, F. ve Demirgil, B. (2015). Ekonomi okuryazarlığı düzeyinin tespitine ilişkin bir
araştırma. Akademik Bakış Dergisi, 48, 46-60.
Thomas, J. (2000). A Review of the Research on Project-Based Learning. San Rafael, CA: The
Autodesk Foundation. bobpearlman.org/BestPractices/PBL_Research.pdf Erişim Tarihi:
06.01.2016
Thorne, K. (2003). Blended learning: how to integrate online and traditional learning, London:
Kogan Page.
Türk, M. (2012). Harmanlanmış öğrenme ortamının meslek yüksekokulu öğrencilerinin derse
katılımlarına ve akademik başarılarına etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Ensititüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
Uluyol, Ç. ve Karadeniz, Ş. (2009). Bir harmanlanmış öğrenme ortamı örneği: öğrenci başarısı
ve görüşleri. Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-84.
Usta, E. (2007). Harmanlanmış Öğrenme ve Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Akademik
Başarı ve Doyuma Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Ünsal, H. (2010). Yeni bir öğrenme yaklaşımı: Harmanlanmış öğrenme. Milli Eğitim, 185, 130-
137.
Yiğit, T., Koyun, K., Yüksel, A. S. ve Çankaya, İ. A. (2014). Evaluation of blended learning
approach in computer engineering education. Procedia - Social and Behavioral Sciences,
141, 807-812.
Vatansever Bayraktar, H. (2015). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. Uluslararası Sosyal
Araştırmalar Dergisi, 8(37). 709-718.
Vygotsky, L. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
AUAd 2016, Cilt 2, Sayı 2, 89‐113 Uysal
112
Wurdinger, S. ve Qureshi, M. (2015). Enhancing college students’ life skills through project
based learning. Innovative Higher Education, 40, 279–286.
Yolcu, H. H. (2015). Harmanlanmış (karma) öğrenme ve uygulama esasları. The Journal of
Academic Social Science Studies-JASSS, 33, 255-260.
Yüzer, T.V. ve Kurubacak, G. (2011). Integrating internet protocol television (iptv) in distance
education: A constructivist framework for social networking. Turkish Online Journal of
Distance Education-TOJDE, 12(3), 259-276.