Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 3, 115 - 129, 31.07.2016

Öz

Metaforlar tam olarak ifade edilemeyen bir benzerliği, yakınlığı ve ilişkiyi ifade etmek için kullanılan gelişmiş dilsel yapılardır. 1980'lere kadar retorik veya dil dışı kullanım alanı bulunmayan metaforlar, George Lakoff ve Mark Johnson'ın Çağdaş Metafor Teorisi çalışmalarıyla birlikte bilimsel araştırma gündemine taşınmıştır. Ayrıca metaforlar bilimsel araştırma yöntemi olarak da kullanılmaya başlanmıştır. Nitel bir araştırma yöntemi olarak metafor analizi, doğası gereği tipik bir bireysel görüşme, odak grup görüşmesi, gözlem ya da doküman incelemesinin türlerine göre daha kullanışlı ve kolay bir araştırma yöntemi olarak değerlendirilebilir. Özellikle gözlem ve görüşme gibi yüz yüze araştırma yöntemlerinin uygulanmasının mümkün olmadığı durumlarda derinlemesine araştırma yapabilmek için metaforlardan etkili bir şekilde yararlanılabilir. Bu da açık ve uzaktan öğrenme araştırmalarında metafor analizinin kritik değerini ortaya koymaktadır. Bu çalışmada da metafor analizinin açık ve uzaktan öğrenme araştırmalarında hangi amaçla, nasıl ve hangi koşullarda kullanılabileceği tartışılmıştır. Çalışmanın sonunda yapılabilecek araştırmalara yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.


Kaynakça

  • Akşehirli, S. (2007). Çağdaş Metafor Teorisi. Ege Edebiyat. Aubusson, P. (2002). Using metaphor to make sense and build theory in qualitative analysis. The Qualitative Report, 7(4), 1-14. Barr, P., Biddle, R., & Noble, J. (2002, July). A taxonomy of user-interface metaphors. In Proceedings of the SIGCHI-NZ Symposium on Computer-Human Interaction (pp. 25-30). ACM. Black, M. (1962). Models and metaphors (Vol. 61, p. 1). Ithaca, NY: Cornell University Press. Blumenberg, H. (1960). Paradigmen su einer Metaphrologie [Paradigms for a metaphrology]. Archiv für Begriffsgeschicte, 6, 7-142. Dye, J. F., Schatz, I. M., Rosenberg, B. A., & Coleman, S. T. (2000). Constant comparison method: A kaleidoscope of data. The qualitative report, 4(1), 1-10. Erarslan, L. (2011). Sosyolojik Metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27,1-22. Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system. Cognitive science, 4(2), 195-208. Krippendorff, K. (1993). Major metaphors of communication and some constructivist reflections on their use. Cybernetics & Human Knowing, 2(1), 3-25. Johnson, M. (1987). The body in the mind: The bodily basis of meaning, imagination, and reason. Chicago: The University of Chicago Press. Johnson, M. G., & Malgady, R. G. (1979). Some cognitive aspects of figurative language: Association and metaphor. Journal of Psycholinguistic Research, 8(3), 249-265. Kopp, R. R. (1995). Metaphor therapy. Using client-generated metaphors in psychotherapy. Bristol, Great Britain: Brunner/Mazel. Levine, P.M. (2005). Metaphors and Image of Classrooms. ERIC: EJ724893. Lakoff, G., & Johnson, M. (2007). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil (Çev. Gökhan Yavuz Demir) Ankara: Paradigma. Lakoff, G., & Johnson, M. (2008). Metaphors we live by. University of Chicago Press. Malgady, R. G., & Johnson, M. G. (1980). Measurement of figurative language: Semantic feature models of comprehension and appreciation. Cognition and figurative language. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 48, 17-40. Morgan, G. (1998). Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor. (Çev. Gündüz Bulut) İstanbul: Mess. Rathmayr, B. (1991). Jäger, Feldherrn, Vogelkundler, Detektive und Wanderer: Zur Metaphorik sozialwissenschaftlicher Forschung. na. AUAd 2016, Cilt 2, Sayı 3, 115‐129 Güneş ve Fırat 128 Semerci, Ç. (2007). “Program geliştirme” kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 85-104. Schalkwyk, G. J. (2002). Music as a metaphor for thesis writing. The Qualitative Report, 7(2). Retrieved August 13, 2004, from http://www.nova.edu/ssss/QR/QR7-2/schalkwyk.html Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358-394. Retrieved from http://nsuworks.nova.edu/tqr/vol10/is Thibodeau, P. H. (2016). Extended metaphors are the home runs of persuasion: don’t fumble the phrase. Metaphor and Symbol, 31(2), 53-72. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 3, 115 - 129, 31.07.2016

Öz

Kaynakça

  • Akşehirli, S. (2007). Çağdaş Metafor Teorisi. Ege Edebiyat. Aubusson, P. (2002). Using metaphor to make sense and build theory in qualitative analysis. The Qualitative Report, 7(4), 1-14. Barr, P., Biddle, R., & Noble, J. (2002, July). A taxonomy of user-interface metaphors. In Proceedings of the SIGCHI-NZ Symposium on Computer-Human Interaction (pp. 25-30). ACM. Black, M. (1962). Models and metaphors (Vol. 61, p. 1). Ithaca, NY: Cornell University Press. Blumenberg, H. (1960). Paradigmen su einer Metaphrologie [Paradigms for a metaphrology]. Archiv für Begriffsgeschicte, 6, 7-142. Dye, J. F., Schatz, I. M., Rosenberg, B. A., & Coleman, S. T. (2000). Constant comparison method: A kaleidoscope of data. The qualitative report, 4(1), 1-10. Erarslan, L. (2011). Sosyolojik Metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27,1-22. Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system. Cognitive science, 4(2), 195-208. Krippendorff, K. (1993). Major metaphors of communication and some constructivist reflections on their use. Cybernetics & Human Knowing, 2(1), 3-25. Johnson, M. (1987). The body in the mind: The bodily basis of meaning, imagination, and reason. Chicago: The University of Chicago Press. Johnson, M. G., & Malgady, R. G. (1979). Some cognitive aspects of figurative language: Association and metaphor. Journal of Psycholinguistic Research, 8(3), 249-265. Kopp, R. R. (1995). Metaphor therapy. Using client-generated metaphors in psychotherapy. Bristol, Great Britain: Brunner/Mazel. Levine, P.M. (2005). Metaphors and Image of Classrooms. ERIC: EJ724893. Lakoff, G., & Johnson, M. (2007). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil (Çev. Gökhan Yavuz Demir) Ankara: Paradigma. Lakoff, G., & Johnson, M. (2008). Metaphors we live by. University of Chicago Press. Malgady, R. G., & Johnson, M. G. (1980). Measurement of figurative language: Semantic feature models of comprehension and appreciation. Cognition and figurative language. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 48, 17-40. Morgan, G. (1998). Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor. (Çev. Gündüz Bulut) İstanbul: Mess. Rathmayr, B. (1991). Jäger, Feldherrn, Vogelkundler, Detektive und Wanderer: Zur Metaphorik sozialwissenschaftlicher Forschung. na. AUAd 2016, Cilt 2, Sayı 3, 115‐129 Güneş ve Fırat 128 Semerci, Ç. (2007). “Program geliştirme” kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 85-104. Schalkwyk, G. J. (2002). Music as a metaphor for thesis writing. The Qualitative Report, 7(2). Retrieved August 13, 2004, from http://www.nova.edu/ssss/QR/QR7-2/schalkwyk.html Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358-394. Retrieved from http://nsuworks.nova.edu/tqr/vol10/is Thibodeau, P. H. (2016). Extended metaphors are the home runs of persuasion: don’t fumble the phrase. Metaphor and Symbol, 31(2), 53-72. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysun Güneş

Mehmet Fırat

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güneş A., & Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 115-129.