Açık ve uzaktan öğrenmede kurum bağlılığı açısından sosyal ağ kullanımının incelenmesi
Yıl 2024,
Cilt: 10 Sayı: 2, 1 - 29, 31.07.2024
Fırat Sösuncu
,
T. Volkan Yüzer
Öz
Bu araştırma, açık ve uzaktan öğrenme kurumlarının, kurum bağlılığı açısından sosyal ağlarda öğrenenlerle ne tür etkileşim ve iletişim kurmalarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Belirlenen amaç doğrultusunda, Etkileşim ve İletişim Kuramı (Theory of interaction and communication) ve Yetişkin Öğrenme Kuramı (Andragogy) araştırmanın kuramsal temelini oluşturmaktadır. Belirlenen kuramların ilkeleri, kurum bağlılığı çerçevesinde oluşturulan bir matris aracılığıyla kesiştirilmiştir. Böylece çalışma sürecinde alan uzmanlarına yönlendirilecek olan araştırma soruları elde edilmiştir. Çalışmaya gönüllü olarak katılan alan uzmanlarına yönlendirilen araştırma sorularına verdikleri yanıtlar NVIVO12 paket programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda ana temalar ve alt temalar elde edilmiştir. Kurumların sosyal ağlarda öğrenen bağlılığı açısından öğrenenlerle ne tür etkileşim ve iletişim içerisinde olmaları gerektiği alan uzmanlarının görüşleri neticesinde ortaya çıkarılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgular alanyazını desteklemesi bakımından önem taşımaktadır.
Kaynakça
- Aydın, İ. E. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: Anadolu Üniversitesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 373-386.
- Appleton, J. J., Christenson, S. L., ve Furlong, M. J. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the Schools, 45(5), 369-386.
- Boateng, R., Boateng, S. L., Awuah, R. B., Ansong, E. ve Anderson, A. B. (2016). Videos in learning in higher education: assessing perceptions and attitudes of students at the University of Ghana. Smart Learning Environments, 3(1), 1-13.
- Bosch, T. E. (2009). Using online social networking for teaching and learning: Facebook use at the University of Cape Town. Communicatio: South African Journal for Communication Theory and Research, 35(2), 185-200.
- Chaturvedi, A. R., Dolk, D. R. ve Drnevich, P. L. (2011). Design principles for virtual worlds. Mis Quarterly, 673-684.
- Chen, P. S. D., Lambert, A. D. ve Guidry, K. R. (2010). Engaging online learners: The impact of Web-based learning technology on college student engagement. Computers & Education, 54(4), 1222-1232.
- Creswell, J. W. (2005). Educational Research: Planing, conducting, and evaluating qualitative and quantitative research (2nd ed.). New Jersey: Pearson Education.
- Fraenkel, J.R. ve Wallen, N.E. (2003). How to design and evaluate research in education. 5th ed. Boston, NY: McGraw-Hill Higher Education. 57.
- Friedman, L. W. ve Friedman, H. (2013). Using social media technologies to enhance online learning. Journal of Educators Online, 10(1), 1-22.
- Günüç, S. (2016). Üniversitelerde öğrenci bağlılığı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
- Heale, R. ve Forbes, D. (2013). Understanding triangulation in research. Evidence-based nursing, 16(4), 98-98.
- HEFCE (2008). Tender for a Study into Student Engagement. Bristol: Higher Education
Funding Council for England.
- Holmberg, B. (1995). The evolution of the character and practice of distance education. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 10(2), 47-53.
- Holmberg, B. (2013). A Theory of distance Education Based on Empathy. Eds.(M.G. Moore; W.G. Anderson). In Handbook of Distance Education. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
- Imlawi, J. ve Gregg, D. (2014). Engagement in online social networks: The impact of self-disclosure and humor. International Journal of Human-Computer Interaction, 30(2), 106-125.
- Jacques, R. (1995). Engagement as a design concept for multimedia. Canadian Journal of Educational Communication, 24(1), 49-59.
- Jarvenpaa, S., Leidner, D., Teigland, R. ve Wasko, M. (2007). MISQ special issue: new ventures in virtual worlds. MIS Quarterly Call for papers.
- Knowles, M. S. (1980). The modern practice of adult education: From pedagogy to andragogy (revised and updated). Englewood Cliffs, NJ: Cambridge Adult Education.
- Knowles, M. S. ve Associates(1986). Andragogy in action: Appyling modern principles of adult learning. Canadian Journal of Communication, 12(1), 77-80.
- Kuh, G. D. (2009). What student affairs professionals need to know about student engagement. Journal of college student development, 50(6), 683-706.
- Kuh, G. D., ve Hu, S. (2001). The effects of student-faculty interaction in the 1990s. The review of higher education, 24(3), 309-332.
- Laird, T. F. N. ve Kuh, G. D. (2005). Student experiences with information technology and their relationship to other aspects of student engagement. Research in Higher education, 46(2), 211-233.
- Lamborn, S., Newmann, F., & Wehlage, G. (1992). The significance and sources of student engagement. Student engagement and achievement in American secondary schools, 11-39.
- Lee, D. Y. ve Ryu, H. (2013). Learner acceptance of a multimedia-based learning system. International Journal of Human-Computer Interaction, 29(6), 419-437.
- Marks, H. M. (2000). Student engagement in instructional activity: Patterns in the elementary, middle, and high school years. American educational research journal, 37(1), 153-184.
- Martin, J., & Torres, A. (2016). User’s guide and toolkit for the surveys of student engagement: The High School Survey of Student Engagement (HSSSE) and the Middle Grades Survey of Student Engagement (MGSSE). https://www.nais.org/ articles/documents/member/2016%20hsssereport-full-final.pdf
- Moore, M. (1990). Distance education theory. The American Journal of Distance Education, 5(3), 10-15.
- Öztürk, M. F. ve Talas, M. (2015). Sosyal medya ve eğitim etkileşimi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 7(1), 101-120.
- Patton, M.Q. (2002). Qualitative research & evalution methods. (3rd. Ed.). Thousand Oak, CA: Sage.47.
- Quong, J., Snider, S. L. ve Early, J. (2018). Reducing transactional distance in online and blended courses through the use of a closed social media platform. Journal of Educational Technology Systems, 47(1), 79-100.
- Robinson, C. C. ve Hullinger, H. (2008). New benchmarks in higher education: Student engagement in online learning. Journal of Education for Business, 84(2), 101-109.
- Silverman, D. (2020). Introdusing Qualitative research. Qualitative research. London: Sage Publications Limited.
- Simonson, M., Zvacek, S. M. ve Smaldino, S. (2019). Teaching and Learning at a Distance: Foundations of Distance Education 7th Edition. North Carolina: Information Age Publishing.
- Tess, P. A. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual)–A literature review. Computers in human behavior, 29(5), A60-A68.
- Thomas, D. R. (2003). A general inductive approach for qualitative data analysis. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.462.5445&rep=rep1&type=pdf [Erişim Tarihi: 18.03.2021]
- Trowler, V. (2010). Student engagement literature review. The Higher Education Academy, 11(1), 1-15.
- Uyguçgil, G. ve Demiray, U. (2015). Açık ve uzaktan eğitimde bir pazarlama iletişimi aracı olarak web siteleri ve sosyal medya. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 7-38.
- van Rooyen, A. (2015). Distance education accounting students’ perceptions of social media integration. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176, 444-450.
- Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112).
- Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and mothods(3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- İnternet Kaynakları
http-1: https://wearesocial.com/blog/2020/01/digital-2020-3-8-billion-people-use-social-media [Erişim Tarihi: 05.03.2020]
http-20: https://datareportal.com/ [Erişim Tarihi: 03.04.2021]