Along with the emergence of the concept of human capital, there
has been an increase in research on the economic contribution of education. One
of the most important reasons to invest in education is wage differentials. But
there are many direct and indirect, private and social contributions of
education. Because of these reasons demand for education has been increasing.
There are different stages of education from primary education to higher
education and each education level has a different economic return. Therefore,
the main purpose of this study is to investigate whether there is a positive
relationship between education and wage income and whether the rate of return
to education vary for different levels of education. This study uses Income and
Living Conditions Survey Panel Dataset provided by the Turkish Statistical
Institute covering from years 2008-2011 and 2012-2015 and employs panel
econometric methods, considering the endogeneity problem, to estimate both
private returns to education and each level of education. The study concludes
that increases in educational level affect the income levels in the same
direction but at different rates.
Beşerî sermaye kavramının ortaya çıkması ile birlikte eğitimin
ekonomik katkıları üzerine araştırmalarda artış gözlenmektedir. Bireylerin
beşerî sermaye yatırımı olarak eğitim yatırımlarını tercih etmelerinde onların
gelir düzeylerinin artacağı beklentisi önemli rol oynamaktadır. Bunun yanı sıra
eğitimin bireylere doğrudan ve dolaylı birçok bireysel ve sosyal katkı
sağlaması, eğitime olan talebin artmasına yol açmaktadır. Eğitimin,
ilköğretimden yükseköğretim kademesine kadar farklı düzeyleri bulunmakta ve her
düzeyin bireye ekonomik katkıları ya da getirileri farklılaşmaktadır. Bu
doğrultuda araştırmanın amacı bireylerin eğitim düzeyinin onların ücret
düzeyine olan katkısının çözümlenmesi olarak belirlenmiştir. Bu araştırmada
ayrıca eğitim düzeyindeki artışın da ücret geliri üzerindeki etkileri ele
alınmıştır. Bu araştırmada Türkiye İstatistik Kurumu’nun Türkiye’nin 2008-2011
ve 2012-2015 yıllarını içeren Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması hane halkı
panel mikro veri seti kullanılmıştır. İçsellik sorunu göz önünde bulundurularak
panel ekonometrisi yöntemleri kullanılarak genel eğitimin ve her eğitim
kademesinin bireysel getirileri tahmin edilmiştir. Çalışmada eğitim düzeyinde artışların gelir
düzeyini de aynı yönde ancak farklı oranlarda etkilediği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.
AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.