Araştırmanın amacı, 60-66 aylık çocukların bakış açısı alma
ve yaratıcı düşünme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Araştırmada veri toplama amacıyla “Demografik Bilgi Formu”,
“Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Şekil Testi A Formu” ve “Bakış
Açısı Alma Testi” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara
ilinde bulunan resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumlarına devam
eden, 60-66 aylık 90 çocuk oluşturmaktadır. Araştırma nicel bir
çalışma olup ilişkisel tarama modelinde oluşturulmuştur. Araştırma
sonucunda yaratıcı düşünme becerisinin bazı alt boyutları ile bakış
açısı alma becerisinin bazı alt boyutları arasında ve her iki becerinin
toplam puanları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna
varılmıştır. Araştırmanın diğer bir sonucu olarak çocukların bakış
açısı alma ve yaratıcı düşünme becerilerinin sosyoekonomik düzeye,
anne-baba eğitim durumuna ve okul öncesi eğitim alma süresine göre
istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar gösterdiği bulunmuştur.
This research aims to investigate the relationship between perspective taking and creative thinking skills of 60-66 month-old children. "Demographic Information Form", "Torrance Creative Thinking Test Figure Test Form A", and "Perspective Taking Test" were administered for this purpose. The study group consists of 90 60-66 month-old-children attending state and private preschools in Ankara. The research is a quantitative study adopted in correlational survey design. As a result of the research, statistically significant relationships have been found between some dimensions of creative thinking skills and perspective taking skills. Besides, perspective taking and creative thinking skills of the children have been found to be significant according to the socioeconomic status, parental education and duration of preschool education
Other ID | JA37UA62SN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 50 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0