BibTex RIS Cite

Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Bakış Açısı Alma

Year 2017, Volume: 50 Issue: 2, 0 - 25, 01.10.2017
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001396

Abstract

Araştırmanın amacı, 60-66 aylık çocukların bakış açısı alma
ve yaratıcı düşünme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Araştırmada veri toplama amacıyla “Demografik Bilgi Formu”,
“Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Şekil Testi A Formu” ve “Bakış
Açısı Alma Testi” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara
ilinde bulunan resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumlarına devam
eden, 60-66 aylık 90 çocuk oluşturmaktadır. Araştırma nicel bir
çalışma olup ilişkisel tarama modelinde oluşturulmuştur. Araştırma
sonucunda yaratıcı düşünme becerisinin bazı alt boyutları ile bakış
açısı alma becerisinin bazı alt boyutları arasında ve her iki becerinin
toplam puanları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna
varılmıştır. Araştırmanın diğer bir sonucu olarak çocukların bakış
açısı alma ve yaratıcı düşünme becerilerinin sosyoekonomik düzeye,
anne-baba eğitim durumuna ve okul öncesi eğitim alma süresine göre
istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar gösterdiği bulunmuştur.

Creativity and Perspective Taking in Early Childhood Period

Year 2017, Volume: 50 Issue: 2, 0 - 25, 01.10.2017
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001396

Abstract

This research aims to investigate the relationship between perspective taking and creative thinking skills of 60-66 month-old children. "Demographic Information Form", "Torrance Creative Thinking Test Figure Test Form A", and "Perspective Taking Test" were administered for this purpose. The study group consists of 90 60-66 month-old-children attending state and private preschools in Ankara. The research is a quantitative study adopted in correlational survey design. As a result of the research, statistically significant relationships have been found between some dimensions of creative thinking skills and perspective taking skills. Besides, perspective taking and creative thinking skills of the children have been found to be significant according to the socioeconomic status, parental education and duration of preschool education

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA37UA62SN
Journal Section Research Article
Authors

Cansu Yıldız

Neslihan Güney Karaman This is me

Publication Date October 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 50 Issue: 2

Cite

APA Yıldız, C., & Güney Karaman, N. (2017). Creativity and Perspective Taking in Early Childhood Period. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 50(2), 0-25. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001396
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0