BibTex RIS Cite

Bilgisayar dersinde dizgeli öğretim yönteminin öğrenci erişilerine etkisi

Year 2017, Volume: 50 Issue: 1, 1 - 18, 01.05.2017
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001386

Abstract

Bu araştırma, öğrencilere kazandırılmak istenen hedef davranışların düzeyi ile uygulanan dizgeli öğretim yöntemi arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını saptamaya yöneliktir. Bu nedenle Karaman Nefise Sultan Kız Teknik ve Meslek Lisesi Bilişim Teknolojileri Alanı 10. Sınıf öğrencileri ile deneysel bir çalışma yapılmıştır. Araştırmada “Kontrol Gruplu ÖnTest-SonTest Desen” kullanılmıştır. Deney grubunda dizgeli öğretim yöntemi araştırmacı tarafından ders ortamında kullanılmıştır. Kontrol grubunda ise mevcut öğretim yöntemi sürdürülerek öğrenme sağlanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre dizgeli öğretim yönteminin uygulandığı grubun bilgi, kavrama, uygulama düzeyleri ile toplam erişi ve kalıcılık puan ortalamaları, mevcut yöntemin uygulandığı grubun puan ortalamalarından anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Bu verilere dayanarak hedef-davranışları kazandırmada ve öğrenilenlerin kalıcılığını sağlamada dizgeli öğretim yönteminin mevcut yöntemden daha etkili olduğu görülmüştür

This research is conducted to determine whether there is a significant relationship between the level of the behavioral

Year 2017, Volume: 50 Issue: 1, 1 - 18, 01.05.2017
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001386

Abstract

objectives with which the students are desired to be supplied and the method of systematic training. For this reason, an experimental research was conducted on the students in Karaman Nefise Sultan Vocational High School, Instructional Technologies Department. “Pre-test and post-test control groups” design were used. There were two groups: in test group systematic learning was experimented; while the control group was given traditional education. The data obtained from the investigation shows that knowledge, comprehension, application levels and the total achievement average of the systematic learning group is significantly higher than the averages of traditional education group. Based on this data, it can be concluded that systematic learning is more effective than traditional education

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA85DY67FT
Journal Section Research Article
Authors

Gülçin Zeybek This is me

Publication Date May 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 50 Issue: 1

Cite

APA Zeybek, G. (2017). This research is conducted to determine whether there is a significant relationship between the level of the behavioral. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 50(1), 1-18. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001386
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0