Araştırmada, Türkçe öğretiminde yazım kuralları ve
noktalama işaretleri konusunu kişiselleştirmenin öğrencilerin
akademik başarıları üzerindeki etkisini belirlemek amaçlanmıştır.
Araştırma 2014-2015 öğretim yılında 40 ilköğretim yedinci sınıf
öğrencisi ile öntest-sontest kontrol gruplu araştırma deseni
kullanılarak yürütülmüştür. Toplam 5 hafta süren uygulama sürecinde
kullanmak amacıyla KASOM (Kişiselleştirilmiş Alıştırma Soruları
Oluşturma Materyali) adı verilen bir öğretim materyali geliştirilmiştir.
Araştırmada gruplar bütün olarak değerlendirildiğinde
kişiselleştirilmiş ve kişiselleştirilmemiş uygulama gruplarında yer alan
öğrencilerin puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olduğu
görülmektedir. Tekrarlı ölçümler için ANOVA ile elde edilen
bulgulara göre, kişiselleştirilmiş alıştırma sorularıyla çalışan
öğrencilerin akademik başarı puanlarındaki değişim ile
kişiselleştirilmemiş alıştırma sorularıyla çalışan öğrencilerin akademik
başarı puanlarındaki değişim arasında anlamlı bir fark olmadığı
görülmüştür. KASOM ile çalışan öğrencilerin görüşleri dikkate
alındığında öğrencilerin uygulamayı faydalı buldukları görülmüştür
In this study, we aimed to determine the effects of personalization of spelling rules and punctuation marks in Turkish education on students’ academic achievements. The study was conducted in 2014–2015 education years with the participation of 40 secondary school seventh grade students by using research design including a pre and post-test control group. An instruction material, KASOM (Material for Designing Personalized Practice Questions), was designed to be used in the application process, which took 5 weeks. When the groups, who participated in the study, were evaluated, it was seen that the difference between average scores of students who took part in personalized application group and the students who took part in non-personalized application group was significant. According to the findings obtained by ANOVA used for recurring measurements, it was seen there was not a significant difference between the variance of academic achievement of the students who studied with personalized training questions and those who worked with non-personalized training questions. When the opinions of the students who studied with personalized material were taken into consideration, it was seen that the students found the application useful
Other ID | JA86CJ77US |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 50 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0