Bu araştırmada, öğretmen adaylarının rubriğe ilişkin özyeterliklerini belirlemede kullanılacak geçerli ve güvenilir ölçümler sunan bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan taslak “Rubrik Kullanma Özyeterliği Ölçeği” üç devlet üniversitesinde beş ayrı bölümde okumakta olan toplam 402 öğretmen adayına uygulanmıştır. Ölçekten elde edilen ölçümlerin yapı geçerliği faktör analizi kullanılarak araştırılmıştır. Araştırmanın ilk aşamasında temel bileşenler ve açımlayıcı faktör analizi, son aşamasında ise doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Toplam 13 maddeden oluşan ölçeğin iç tutarlık güvenirlik katsayısı Cronbach alfa= .91 olarak hesaplanmıştır. Araştırma sonuçları, rubrik kullanma özyeterliği ile ilgiligeliştirilen ölçeğin geçerli ve güvenilir ölçümler sağlayan bir araç olarak kullanılabileceği göstermektedir
The aim of this study is to develop a valid and reliable scale that can be used to measure pre-service teachers’ selfbelief in using rubrics. Self-efficacy scale toward using rubric was applied to 402 pre-service teachers from 3 state universities in Turkey. For the structure validity of the scale, firstly, an exploratory factor analysis was performed, and for the uni-dimensional structure that was seen to be meaningful in the first analysis, a principal component analysis was performed. In the last step of the analyses, the model, which was formed according to the basic components and factor analysis results, was tested through a confirmatory factor analysis. The scale is composed of 13 items, and the reliability coefficient was calculated to be Cronbach alpha= .91. As a result, it can be said that the developed scale is a valid and reliable measurement tool to be used in measuring self-efficacy toward using rubric
Other ID | JA62YD86ED |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 49 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0