BibTex RIS Cite

Yeni müzebilim bağlamında müze eğitimine çağdaş yaklaşımlar ve müze eğitimcisi

Year 2015, Volume: 48 Issue: 2, 203 - 226, 01.10.2015
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001371

Abstract

21. yüzyılın yeni müzecilik anlayışı, ilerlemeci yaklaşım ve
demokratik müze kavramlarını gündeme getirmektedir. Dolayısıyla
toplumsal işlevleri diğer işlevlerinin bir adım önüne geçen çağdaş
müzeler çeşitlenen rolleriyle sosyal içeren, demokratik, katılımcı,
eşitlikçi ve cesur gibi kavramlarla adlandırılmakta ve Uluslararası
Müzeler Konseyi’nin (ICOM) Etik Kodlarında yeni sıfatlarıyla yer
almaktadır. Bu bağlamda çağdaş müzecilik ya da yeni müze bilim
kavramlarına profesyonel çerçevede yaklaşmak, bu kavramları teorik
ve uygulamalı olarak izlemek ve müze çalışanlarını bu kavramları
karşılayacak yeterlikte hazırlamak önem kazanmaktadır. Bu çalışmada
müzelerin toplumsal işlevlerine bağlı olarak gündeme gelen "eğitim"
işlevine yönelik çağdaş uygulamaları belirlemek ve müze
eğitimcilerinin çeşitlenen görev ve sorumluluklarını örneklerle
tartışmak amaçlanmaktadır.

Contemporary Approaches and Museum Educator within the Context of New Museology

Year 2015, Volume: 48 Issue: 2, 203 - 226, 01.10.2015
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001371

Abstract

New museological approach of 21st century has brought forward the concept of democratic museum with a progressive perspective and it has also added the functions of new museums into literature within the Code of Ethics of International Council of Museums (ICOM). Social functions of museums have stepped forward and have been renewed with the concepts such as social inclusion, democratization, participation, egalitarian museum and brave museum. Based on the social functions of museums, in order to form and improve the contemporary understanding, the preparation of museum staff as professionals in the new age is significant throught the new approaches in museum education. This study stressess the methods of contemporary museum education and disscusses the changing roles of museum educators

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA52BS25GG
Journal Section Research Article
Authors

Ceren Karadeniz This is me

Ayşe Okvuran This is me

Müge Artar This is me

Ayşe Çakır İlhan This is me

Publication Date October 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 48 Issue: 2

Cite

APA Karadeniz, C., Okvuran, A., Artar, M., Çakır İlhan, A. (2015). Contemporary Approaches and Museum Educator within the Context of New Museology. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 48(2), 203-226. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001371

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License