Araştırma, üstün zekalı ve normal gelişim gösteren
çocukların, mükemmeliyetçilik ve öz-saygı düzeylerinin
incelenmesini amaçlamaktadır. Çalışma İstanbul Üniversitesi Hasan
Ali Yücel Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü tarafından “Üstün
Zekalı Çocukların Eğitimi Projesinin” yürütüldüğü bir devlet
okulunda yürütülmüştür. Örnekleme ilköğretim 2. ve 3. sınıf
öğrencilerinden 53 üstün zekalı ve 31 normal gelişim gösteren toplam
84 öğrenci dahil edilmiştir. Veriler ‘Wisc-R Zeka Testi’, “OlumluOlumsuz
Mükemmeliyetçilik Ölçeği” ve “Kültürden Arındırılmış
Çocuklar İçin Öz-saygı Envanteri” kullanılarak toplanmıştır. Sonuçlar
öz-saygının, cinsiyete ve zekaya bağlı olarak değişirken
mükemmeliyetçiliğin zekaya bağlı olarak değişmediğini buna karşın
kızların olumlu mükemmeliyetçilik puanlarının erkeklerden yüksek
olduğunu göstermiştir. Bulgular, sosyo-duygusal eğitim programının
mükemmeliyetçilik ve öz-saygı düzeylerine olan etkisinin önemini
ortaya koymuştur.
The purpose of the study is to investigate gifted and average students’ perfectionism and self-esteem. The sample consists of 53 gifted and 31 average students who were 2nd and 3rd graders. Data were derived from the WISC-R Intelligence Test, Positive and Negative Perfectionism Scale and Culture Free SelfEsteem Scale for Children. For the total sample, the results revealed that while self-esteem showed difference regarding gender and intelligence, perfectionism did not present any difference. However, regarding the total sample it was found out that girls’ positive perfectionism scores were higher than boys. Another important finding of this study was the negative relation between self-esteem and negative perfectionism. The findings highlighted the importance of curriculum for perfectionism and self-esteem levels
Other ID | JA84MB63NU |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 47 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0