Bu araştırmanın amacı Otizm Sosyal Beceriler Profili Türkçe
Formu’nu (OSBP-T) kullanarak otizmli çocukların sosyal becerilerinin farklı
değişkenler (değerlendiren kişi, cinsiyet, yaş, eğitime başlama yaşı, otizmin
derecesi, tanı, kardeşe sahip olma) açısından değerlendirilmesidir. Araştırmada
nedensel-karşılaştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri altı-17 yaş arası
208 otizmli çocuğun anne-babası ve öğretmenlerinin OSBP-T’yi doldurması yoluyla
toplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda, araştırma grubundaki çocukların OSBP-T
toplam puan ve alt ölçeklerinden aldıkları puanların değerlendiren kişi, otizmin
derecesi ve tanılarına göre anlamlı düzeyde farklılaştığı cinsiyetlerine, yaşlarına,
eğitime başlama yaşlarına ve kardeşe sahip olmaya göre ise farklılaşmadığı
görülmüştür. Araştırma bulguları var olan alanyazın çerçevesinde tartışılmıştır.
The purpose of this study was to assess social skills of children with autism according to different variables (rater, gender, age, onset age of education, level of autism, diagnosis, having siblings) using the Autism Social Skills Profile Turkish Form (ASSPT). The method used was causal-comparative model. The data were gathered from the parents and teachers of 208 children with autism who were aged between six and 17. Analyses showed that the social skill scores of the study group significantly differed in terms of the rater, level of autism, and diagnosis but not in terms of gender, age, onset age of education, or having siblings. The findings of this study are discussed in terms of the current literature findings regarding social skills of children with autism
Other ID | JA65TJ84GJ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 47 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0