BibTex RIS Cite

İlköğretim okullarında örgütsel kimlik algısı ölçeğinin geliştirilmesi

Year 2013, Volume: 46 Issue: 2, 1 - 24, 01.10.2013
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001292

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, ilköğretim okullarında
öğretmenlerin örgütsel kimlik algılarını ölçecek geçerli ve güvenilir
bir araç geliştirmektir. Araştırma, ilköğretim okullarında görev yapan
öğretmenler için İlköğretim Okullarında Örgütsel Kimlik Algısı
Ölçeği’nin geliştirilmesine yönelik olarak tarama modelinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Kars’ta 152,
Iğdır’da 100 ve Ardahan’da 100 olmak üzere toplam 352 öğretmen
oluşturmaktadır. Bu araştırmada İlköğretim Okullarında Örgütsel
Kimlik Algısı Ölçeğinin yapı geçerliliğinin belirlenmesi amacıyla
temel bileşenler analizi yöntemine dayalı açımlayıcı faktör analizi
uygulanmıştır. Ölçeğin 54 maddelik deneme formundan 40., 15., 38.
ve 16. maddeler ölçeğin farklı boyutlar altında yer aldığı, yani
binişiklik gösterdiği için; 27. madde ise faktör yük değeri .40’ın
altında olduğu için ölçekten çıkartılmıştır. Yapılan güvenirlik
analizinde birinci faktörün Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısının
.97; ikinci faktörün .94; üçüncü faktörün .95 ve dördüncü faktörün .94
ise olduğu görülmüştür. Ölçeğin geneline ilişkin Cronbach Alpha
katsayısı ise .98 olarak tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda
İlköğretim Okullarında Örgütsel Kimlik Algısı Ölçeği’nin en son
kalan 48 maddelik haliyle geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı
olduğuna karar verilmiştir.

The Development of the Scale of Organizational Identy Perception at Elementary Schools

Year 2013, Volume: 46 Issue: 2, 1 - 24, 01.10.2013
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001292

Abstract

The main aim of this study is to develop a reliable and valid scale measuring the organizational identity perceptions of teachers at schools at elementary schools. The study has been carried out as a survey model to develop “the Scale of Organizational Identity Perception at Elementary Schools” for the teachers working at elementary schools. The study group of the study consisted of a total of 352 primary school teachers, 152 of whom were in Kars province, 100 in Iğdır and 100 of whom were in Ardahan province. In this study, in order to determine the structural validity of “the Scale of the Perception of Organizational Identity at Elementary Schools” exploratory factor analysis based on the principal component analysis was employed. In the plot study form of the Scale of the Perception of Organizational Identity at Schools as items 15., 16., 38. and 40. were under the different dimensions of the scale and 27th item had a factor loading lower than 40, they were excluded from the scale. In the reliability analysis done, Cronbach Alpha of the first factor was found to be .97, second .94, third .95, and fourth .94, respectively. Overall Cronbach Alpha for the scale was found to be .98. It was decided that “the Scale of the Perception of Organizational Identity at Elementary Schools” developed at the end of the study is reliable and valid with its 48- item final version

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA89NJ86AC
Journal Section Research Article
Authors

Murat Taşdan This is me

Publication Date October 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 46 Issue: 2

Cite

APA Taşdan, M. (2013). The Development of the Scale of Organizational Identy Perception at Elementary Schools. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 46(2), 1-24. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001292
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0