The purpose of this study was to examine the relationships between geometry achievement, geometry self-efficacy, parents’ education level and gender. In this study, geometry selfefficacy scale which was developed by Günhan and Başer (2007) and geometry achievement test were used. The geometry achievement test was developed by the authors using the test items in the literature. Sample of the research consisted of 334 (176 girls-158 boys) 8thgrade students. Results of regression analyses indicated that father’s education level and geometry self-efficacy were statistically significant predictors ofgeometry achievement. Effects of mother’s or father’s education level on geometry self-efficacy beliefs may not be significant in practice. In addition, the results indicated that gender was not related to geometry self-efficacy and geometry achievement. Findings support the importance of students’ self-efficacy and parents’ education level on their academic achievement
Bu çalışmanın amacı ilköğretim öğrencilerinin geometri özyeterlikleri
ve geometri başarıları, cinsiyet ve anne-baba eğitim
durumu arasındaki ilişkileri incelemektir. Çalışmada, Günhan ve
Başer (2007) tarafından geliştirilen geometriye yönelik öz-yeterlik
ölçeği ve literatürde yer alan geometri başarısını ölçen maddeler
seçilerek oluşturulan geometri başarı testi kullanılmıştır. Araştırma
Bolu il merkezinde rasgele seçilmiş 14 okulda okuyan 334 (176 kız158
erkek) ilköğretim 8.sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir.
Regresyon analizleri sonucunda, araştırmada elde edilen bulgular,
babanın öğretim durumunun ve geometri öz-yeterliğinin geometri
başarısının istatistiksel olarak anlamlı pozitif bir yordayıcısı olduğunu
göstermektedir. Anne veya babanın eğitim durumunun öz-yeterlik
üzerinde istatistiksel olarak etkisi olsa da pratikte anlamlı
olmayabileceği bulunmuştur. Ayrıca, sonuçlar cinsiyetin geometri özyeterliği
ve geometri başarısı ile ilişkili olmadığını göstermiştir.
Sonuçlar, öğrencilerin öz-yeterliğinin ve ebeveynlerinin eğitim
durumunun akademik başarıları üzerindeki etkisinin önemini
desteklemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Other ID | JA66EG35FS |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 46 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0