Bu çalışmada Thurstone’ın eşit görünen aralıklar metodu kullanılarak bir matematik tutum ölçeği geliştirilmiş ve güvenirlikgeçerliğine ilişkin bazı bulgular sunulmuştur. Ölçeğin maddeleri daha önce yapılmış bir çalışmada kullanılan Likert tipi matematik tutum
ölçeğinden alınmıştır. Çalışmada 48 hakem yargısından elde edilen veriler kullanılarak ölçek maddeleri için belirsizlik katsayıları ve madde ölçek puanları hesaplanmıştır. Güvenirlik – geçerlik çalışması için kullanılan veriler dokuzuncu sınıfa devam eden 66 öğrenciye
ölçek uygulanması ile elde edilmiştir. Ölçeğin test-yarılama güvenirlik katsayısı ve benzer ölçekler geçerliği için bazı kanıtlar sunulmuştur. Ayrıca Thurstone tipi ve Likert tipi matematik tutum ölçekleri psikometrik özellikleri açısından karşılaştırılmıştır.
In this study a Thurstone type mathematics attitude scale is constructed and its reliability and validity is examined. The items of a Likert type math attitude scale which was developed by Aşkar (1986) are used as item pool. Forty-eight of expert group have been used as judge in this study. The ambigious cofficients and scale values for the items are determined by the equalappearing intervals. Reliability and validity analyses were performed by applying the scales to 66 high school students. The validity of scale was examined in terms of concurrent validity. Thurstone type and Likert type scales were compared in terms of some psychometric properties
Other ID | JA48RR83DH |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 46 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0