Bu araştırmada “Psikolojik Yardım Aramada Yakın Çevre
Damgalaması Ölçeği-PYAYÇDÖ (Vogel, Wade ve Ascheman, 2009)
Türk kültürüne uyarlanmıştır. Ölçeğin Türkçe'ye çevirisi Uluslararası
Test Komisyonu (ITC)'nun hazırlamış olduğu rehberden ve uyarlama
çalışmalarında olması gereken ve kabul görmüş uyarlama
adımlarından yola çıkılarak yapılmıştır. 40 kişilik bir üniversite
öğrencisi grubu üzerinde ön uygulama yapılmıştır. Geçerlik ve
güvenirliğe ilişkin kanıtlar elde etmek amacıyla ölçek; öncelikle 299;
sonrasında da 202 üniversite öğrencisi grubuna uygulanmıştır.
Açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA)
sonucunda maddelerin orijinal kültürdeki tek faktörlü yapıyı
korudukları saptanmıştır. Ölçeğe ilişkin Cronbach Alfa katsayısı 0.93;
test tekrar test güvenirlik katsayısı 0.80; iki yarı güvenirliği katsayısı
0.90; ölçüt dayanaklı geçerlik katsayı 0.72 olarak bulunmuştur.
Çalışmanın psikolojik yardım arayışında toplumsal damgalamaya
dikkat çekmesi, konunun psikolojik hizmetler alanındaki
araştırmacılar tarafından daha ayrıntılı araştırılmasına katkıda
bulunması beklenmektedir.
In this study, “Perceptions of Stigmatization by Others for Seeking Help Scale-PSOSH” (Vogel, Wade and Ascheman, 2009) was adapted into the Turkish culture. The scale was translated into Turkish based on the guidance drawn up by International Test Commission (ITC) and the adaptation steps that are accepted and required to be applied in the adaptation studies. The preliminary administration was conducted with a group of 40 university students. After that, the scale was first administered to 299 university students and then 202 university students in order to obtain evidences for validity and reliability. Exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) revealed that the items preserved the one-factor structure in the original culture. The scale’s Cronbach’s Alpha was 0.93; test-retest reliability coefficient was 0.80; split half reliability coefficient was 0.90; concurrent validity was 0.72. The study is expected to draw attention to social stigmatization associated with seeking psychological help and to contribute to further research of the issue by researchers in the field of psychological services
Other ID | JA83UP88JE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 46 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0