BibTex RIS Cite

Çocuklarda Kimyasal Maddelere Đlişkin Farkındalığın Artırılması: Bir Öğretim Materyalinin Geliştirilmesi ve Denenmesi

Year 2013, Volume: 46 Issue: 1, 225 - 248, 01.05.2013
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001282

Abstract

Kimyasal maddelerin güvenli kullanımı ile ilgili toplumda genel bilgi eksikliği
olması, özellikle çocukları kimyasal maddeler konusunda bilinçlendirmenin gerekliliğini ortaya
koymaktadır. Bu amaçla Avrupa Birliği Yaşam boyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci (LdV)
Ortaklık Projeleri kapsamında “Đç ve dış ortam kimyasal maddelerin zararları konusunda çocukların
farkındalıklarını arttırmak” adlı bir proje hazırlanmıştır. Proje için üç ülkedeki (Türkiye, Polonya,
Đsveç) sekiz kurumdan oluşan disiplinler arası bir ekip oluşturulmuştur. Hazırlanacak eğitim
materyalinin temel kavramlar, evimizdeki ilaçlar, ev içi temizlik ürünleri, pestisitler, plastikler,
çevresel sigara dumanı ve karbonmonoksit başlıklarını içermesi planlanmış ve DVD ile
öğretmenlere yönelik bir el kitabı hazırlanmıştır. Çalışmada ilköğretim 4. ve 5. sınıfa devam eden
yaşları yaklaşık 10-12 arasında olan çocuklardan oluşan iki deney ve iki kontrol grubu yer almıştır.
Araştırma sonucunda, ele alınan kimyasallar ve bunların kullanımına ilişkin, deney grubundaki
öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre son testte daha fazla doğru yanıt verdikleri elde
edilmiştir. Etkileşimli bir süreçte kullanılacak bu öğretim materyalinin Fen ve Teknoloji dersi
öğretim programlarındaki boşluğu doldurması ve çocukların daha bilinçli bireyler olarak
gelişmelerine katkıda bulunması beklenmektedir.

Raising the awareness on chemicals in children: Developing and piloting of a teaching material

Year 2013, Volume: 46 Issue: 1, 225 - 248, 01.05.2013
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001282

Abstract

There is a need for raising the awareness of safe usage of chemicals in children due to the lack of information on this issue. For this purpose a project was developed titled as of “Raising awareness of children about harmful effects of indoor and outdoor chemicals” in the frame of European Union Lifelong Learning program Leonardo da Vinci (LDV) Partnership Projects. For this project, an interdisciplinary team was formed from eight institutions in three countries (Turkey, Poland and Sweden). The titles of the education material were composed of basic concepts, medicines at home, household cleaners, pesticides, plastics, environmental tobacco smoke and carbonmonoxide. A DVD and teachers’ manual were prepared including these subjects. The present study present information provided by the post test with both two experimental and two control groups after demonstration of the educational material (DVD) to 4th and 5th grade students aged between nearly 10 and 12. Results of the post test showed that students in the experimental group gave more correct answers than controls. The present educational material is expected to become a supplementary material for Science and Technology course and to contribute children’s to become more conscious individuals

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA62PF62ZY
Journal Section Research Article
Authors

Gonca Çakmak Demircigil This is me

Canay Demirhan İscan This is me

Ela Kadıoğlu This is me

Fatma Hazır This is me

Fatma Bıkmaz This is me

Figen Çok This is me

Hüseyin Çakır This is me

Ahmet Karaarslan This is me

Hande Gürer-orhan This is me

Hilmi Orhan This is me

Bensu Karahalil This is me

Ahmet Aydın This is me

Waldemar Sybılskı This is me

Katarzyna Lubıewska This is me

Basak Ok This is me

Jan Örberg This is me

Torbjörn Malmfors This is me

Publication Date May 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 46 Issue: 1

Cite

APA Çakmak Demircigil, G., Demirhan İscan, C., Kadıoğlu, E., Hazır, F., et al. (2013). Raising the awareness on chemicals in children: Developing and piloting of a teaching material. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 46(1), 225-248. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001282
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0