BibTex RIS Cite

ilköğretim Öğrencileri Standart Olmayan Sözel Problemlerin Çözümlerine Ne Kadar Gerçekçi Yaklaşıyorlar? *

Year 2012, Volume: 45 Issue: 2, 139 - 156, 01.10.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001257

Abstract

Bu çalışma ile ilköğretim (4, 5, 6 ve 7. sınıf) öğrencilerinin standart olmayan sözel problemlerin çözümlerine ne türden yanıtlar verdikleri ve verdikleri bu yanıtların sınıf, cinsiyet ve sosyo-ekonomik düzeylerine göre değişip değişmediğine bakılmıştır. Araştırmaya
toplam 915 ilköğretim öğrencisi katılmıştır. Veriler 5 açık uçlu, sözel problemden oluşan problem çözme testi ile toplanmıştır. Verilerin
analizinde yüzde ve frekans hesaplaması yoluna gidilmiştir. Daha sonra problemlere verilen yanıtların sınıf, cinsiyet ve sosyo-ekonomik
düzey açısından farklılaşıp farklılaşmadığına ise oran testi ile bakılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara bakıldığında, öğrencilerin önemli bir kısmının standart olmayan sözel problemlere gerçekçi olmayan yanıtlar verdikleri, bunun yanı sıra problemlerin
çözümü sırasında teknik hatalar yaptıkları, çok sayıda öğrencinin
problemlere yanıt veremediği görülmüştür. Problemlere verilen
yanıtların öğrencilerin içinde bulundukları sosyo-ekonomik düzeye ve
sınıfa bağlı olduğu ancak cinsiyete bağlı olmadığı saptanmıştır. Üst
sınıflar ve göreceli üst sosyo-ekonomik bölgede olan öğrenciler daha
fazla sayıda gerçekçi yanıt vermişlerdir.

How realistically do the elementary school students approach to non-routine word problems?

Year 2012, Volume: 45 Issue: 2, 139 - 156, 01.10.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001257

Abstract

The current study investigated middle grade (4 to 7th grade) students’ solutions to non-standard word problems and changes in their solutions with respect to grade level, gender, and socio-economic status. A total of 915 students were participated in the study. Data were collected through a test with 5 open ended nonstandard word problems. Data were analyzed mainly through descriptive statistics. Group differences were analyzed via ratio test. Results showed that most of the students produced nonrealistic solutions to word problems. Many students either made technical mistakes or were not able to produce any solutions. The types of answers did not change with respect to gender but socio-economic status and grade level. Students in upper grades and with a relatively high socio-economic background more frequently gave realistic answers to problems

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA85PG52BU
Journal Section Research Article
Authors

Çiğdem Kılıç This is me

Sinan Olkun This is me

Hatice Olkun This is me

Publication Date October 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 45 Issue: 2

Cite

APA Kılıç, Ç., Olkun, S., & Olkun, H. (2012). How realistically do the elementary school students approach to non-routine word problems?. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 45(2), 139-156. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001257
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0