BibTex RIS Cite

Üstün Yetenekli Çocuklarda Gözlenen Sosyal-Duygusal Sorunlar

Year 2012, Volume: 45 Issue: 1, 139 - 164, 01.05.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001239

Abstract

Bu çalışmanın amacı, üstün yetenekli çocukların uygun
ortam ve ihtiyaçlarına yönelik destek sistemleri sağlanamadığında yaşayabilecekleri sosyal-duygusal sorunları ve bunlarla ilgili yanlış
inanışları ortaya koyarak, bu sorunların önüne geçilmesi için ailelerin ve eğitimcilerin farkındalığının artırılmasıdır. Bu amaçla, öncelikle
üstün yetenekli kavramı tanımlanmış ve üstün yetenekli çocukların sosyal-duygusal ihtiyaçlarındaki farklılığın sebepleri açıklanmıştır. Üstün yetenekli çocukların yaşadıkları sosyal-duygusal sorunların önemli kaynaklarından biri olarak görülen eş zamanlı olmayan gelişim konusuna değinilmiştir. Üstün yetenekli çocuklarda görülebilen
sosyal-duygusal sorunlardan olan sosyal izolasyon (dışlanma/yalnızlık), mükemmeliyetçilik, stres, depresyon ve intihar konuları, sebepleriyle ve ilgili araştırma sonuçlarıyla birlikte ele
alınarak açıklanmıştır. Ayrıca üstün yetenekli çocuklarda gözlenebilen bu sorunların önlenebilmesi için bazı çözüm önerilerinde bulunulmuştur.

Social-emotional problems observed in gifted children

Year 2012, Volume: 45 Issue: 1, 139 - 164, 01.05.2012
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001239

Abstract

The goal of this paper is to increase awareness related to social-emotional problems experienced by gifted children lacking support systems suited to their needs and to describe solutions to minimize associated risks. The concept of “gifted” is defined and reasons for differences in social-emotional needs of gifted children together with how asynchronous development can be an important factor effecting their social-emotional states are explained. Different problems in this context are then considered, including loneliness, perfectionism, stress, depression and suicide. Finally, discussion and suggestions on social-emotional situations that need further research to ensure that gifted children can become emotionally healthy adults are presented

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA65YE98RP
Journal Section Research Article
Authors

Adile Gülşah Saranlı This is me

Nilgün Metin This is me

Publication Date May 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 45 Issue: 1

Cite

APA Saranlı, A. G., & Metin, N. (2012). Social-emotional problems observed in gifted children. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 45(1), 139-164. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001239

Cited By












Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License