This study aims to examine the reliability and validity of the Preschool Behavior Scale - Teacher Form (PSBS-TF) originally developed by Crick, Casas and Mosher (1997). Data were collected through social behaviour assessment by 11 teachers of 228 preschoolers, 110 of whom are girls and 118 boys aged between 3 and 6 residing in Ankara. For validity issues, specifically for content validity the opinions of the experts were asked, for construct validity exploratory and confirmatory factor analysis, face validity and significance of test scores between groups with common features methods were used. Internal consistency coefficient for each age group and each subscale of the form and test-retest reliability coefficients were measured to test the reliability of the scale. The findings on the reliability and validity study display features at the satisfactory level
Bu çalışmada Crick, Casas ve Mosher (1997) tarafından
geliştirilmiş olan Preschool Social Behavior Scale- Teacher Form,
(PSBS-TF) ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik analizlerini
gerçekleştirmek amaçlanmıştır. Veriler, Ankara’da okulöncesi eğitim
kurumuna devam eden 3-6 yaş aralığındaki 110 kız, 118 erkek olmak
üzere toplam 228 çocuğun sosyal davranışlarının 11 öğretmen
tarafından değerlendirmesi sonucunda elde edilmiştir. Ölçeğin
geçerliğini test etmede; kapsam geçerliği bağlamında uzman görüşü,
yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, görünüş
geçerliği ve özelliği bilinen grupların test puanları arasındaki farkın
anlamlılığı yöntemleri kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini test etmek
için ise, her yaş grubu ve ölçeğin her bir boyutu için iç tutarlılık
katsayısı ve test-tekrar test güvenirlik katsayısı hesaplamaları
yapılmıştır. Sonuç olarak, Okul Öncesi Sosyal Davranış ÖlçeğiÖğretmen
Formu’nun geçerlik ve güvenirlik çalışmalarına ait tüm
bulgular, ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının tatmin edici
niteliklere sahip olduğunu göstermiştir.
Other ID | JA43ZK77AS |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 44 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0