BibTex RIS Cite

Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında Eğitim Ortamlarının Fiziksel/Mekânsal Değişkenleri Açısından İncelenmesi

Year 2011, Volume: 44 Issue: 2, 165 - 198, 01.10.2011
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001229

Abstract

Bu çalışmada disiplinlerarası bir yaklaşımla; Eğitimbilim,
Çevresel Psikoloji ve Mimarlık alanlarının kuramsal boyutları ortak
bir paydada buluşturulmuştur. Çalışma üç aşamada
gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada; doküman analizi yöntemi ile
YİBO’larda bulunması gereken mekânlar ve öğrencilerin hangi iç ve
dış mekânlarda en çok zaman geçirdikleri saptanmıştır. İkinci
aşamada, belirlenen mekânlara ait “Fiziksel/mekânsal koşul
memnuniyet anketi” çalışma grubuna uygulanmıştır. Veriler,
SPSS16.0 paket programında Ki-Kare tekniği ile analiz edilerek;
YİBO’lara ait fiziksel/mekânsal koşulların genel sorunları ve bu
sorunların hangi YİBO’larda daha fazla görüldüğü saptanmıştır.
Üçüncü aşamada, belirlenen YİBO’larda, saptanan sorunların
nedenlerine ilişkin “odak grup görüşmeleri” ve “mekanik gözlemler”
yapılmıştır. Veri analizi, QSR Nvivo 8 programıyla yapılmıştır. YİBO
öğrencilerinin, fiziksel/mekânsal koşullara ilişkin
memnuniyet/memnuniyetsizlik düzeyleri ve ilgili sorunların nedenleri
belirlenmiştir; daha etkili eğitim ortamlarının hazırlanması için
öneriler sunulmuştur.

Study of education environments in terms of physical/spatial variables in regional primary boarding schools

Year 2011, Volume: 44 Issue: 2, 165 - 198, 01.10.2011
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001229

Abstract

In this study with the interdisciplinary approach, theoretical aspects of Educational Science, Environmental Psychology and Architecture have been met on a common denominator. The study has been conducted in three stages. In the first stage, through document analysis, the spaces that must be present in Regional Primary Boarding Schools (RPBS) and in what indoor and outdoor spaces the students spend most of their time have been determined. In the second stage, the instrument of “Physical/spatial conditions satisfaction questionnaire” has been applied to the universe of the study. Data has been analyzed with the chi-square technique in SPSS16.0 package program and the general problems of the physical/spatial conditions pertaining to RPBSs and in what RPBSs these problems have been observed more have been determined. In the third stage, “focus group interviews” and “mechanical observations” concerning the reasons of the specified problems have been performed in determined RPBSs. Data analysis has been performed with the QSR Nvivo 8 program. Satisfaction/dissatisfaction levels of the students of RPBS concerning physical/spatial conditions and the reasons of the related problems have been determined. Suggestions have been offered to prepare more effective educational environments

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA86NV79DB
Journal Section Research Article
Authors

Ersin Türe This is me

Suna Arslan Karaküçük This is me

Publication Date October 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 44 Issue: 2

Cite

APA Türe, E., & Karaküçük, S. A. (2011). Study of education environments in terms of physical/spatial variables in regional primary boarding schools. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 44(2), 165-198. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001229

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License