Research Article
BibTex RIS Cite

Turkish Children’s Cognitive Representation of Number in Comparison to Children in China, France, Japan, Korea, Sweden, and United States

Year 2011, Volume: 44 Issue: 1, 79 - 90, 01.05.2011
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001216

Abstract

Cross-national studies demonstrate that the East Asian students are more successful relative to their Western counterparts in mathematics. In these studies, there are some evidences indicating the effect of East Asian numerical language on mathematical thinking, especially on cognitive representation of number and understanding of base-ten concepts. It is hypothesized that language characteristics on representing numerical concepts could be an important factor in East Asian students’ success. The aim of this study was to add Turkey, whose numerical language characteristics are between East Asian and Western language groups, to these research studies. According to our hypothesis, Turkish students are expected to perform at a level between East Asian and Western students. It was found that Turkish students performed slightly better than Western students, but much lower than all East Asian students in the study. So, it is concluded that language seems to be a minimal factor in mathematical thinking and learning. Also, when it is considered that Turkey is below all of these countries in cross-national test results such as TIMSS, PISA, it can be claimed that apart from language there might be other factors for mathematical performance cross-nationally

Türk Çocuklarının Bilişsel Sayı Temsilinin Çinli, Fransız, Japon, Koreli, İsveçli ve Amerikalı Yaşıtlarıyla Karşılaştırılması

Year 2011, Volume: 44 Issue: 1, 79 - 90, 01.05.2011
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001216

Abstract

Yapılan uluslararası araştırmalar Doğu Asyalı çocukların Amerikalı çocuklara göre matematikte daha başarılı olduklarını göstermektedir. Bu araştırmaların bazılarında Doğu Asya dillerinin çocuklarda matematiksel düşüncenin gelişimine özellikle onluk taban
sistemi ve bilişsel sayı temsiline olan etkisini gösteren deliller
bulunmaktadır. Bu nedenle dilin sayısal kavramları temsil etme özelliklerinin Doğu Asyalı öğrencilerin matematik başarısında önemli bir etken olabileceği ileri sürülmüştür. Bu çalışmanın amacı; dil özellikleri Batı dilleri ve Doğu Asya dilleri arasında olan Türkçenin
bu açıdan etkisini araştırmaktır. Eğer ileri sürülen hipotez doğru ise Türk çocukları Batı ve Doğu Asya dillerini konuşan çocukların arasında bir performans göstermelidir. Bulgular Türk çocuklarının Batı dillerini konuşanlardan çok az daha iyi performans gösterdiklerini
ancak Uzakdoğulu çocukların çok gerisinde olduklarını göstermektedir. Dilin matematik öğrenmede minimal bir etkiye sahip olabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Türk öğrencilerin PISA ve TIMSS gibi çalışmalarda çok alt sıralarda oldukları da
düşünüldüğünde dilin yanında başka etkenlerin daha baskın olabileceği ileri sürülebilir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Other ID JA53DK45JP
Journal Section Research Article
Authors

Sinan Olkun This is me

Hande Reçber This is me

Aslıhan Ata This is me

Eren Özer This is me

Özhan Çelebi This is me

Publication Date May 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 44 Issue: 1

Cite

APA Olkun, S., Reçber, H., Ata, A., Özer, E., et al. (2011). Turkish Children’s Cognitive Representation of Number in Comparison to Children in China, France, Japan, Korea, Sweden, and United States. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 44(1), 79-90. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001216

Cited By

Validation of a Model of Sustainable Place Value Understanding in Turkey
International Electronic Journal of Mathematics Education
Mehmet Hayri Sari
https://doi.org/10.29333/iejme/11295
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0