BibTex RIS Cite

Türkiye’de Ortaöğretim Okul Öğretmenlerinin Etkili Liderlik Belirleyicileri

Year 2011, Volume: 44 Issue: 1, 107 - 130, 01.05.2011
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001218

Abstract

Bu çalışmanın amacı sınıf içinde ortaöğretim öğretmenlerinin liderlik davranışlarını incelemektir. Bu amaçla, Bütünleştirilmiş Rekabet Değerleri Çerçevesi (Integrated Competing Values Framework) ölçme aracı 300 ortaöğretim öğretmenine uygulanmıştır. Verilerin analizinde tekrarlı ölçümler için ANOVA ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Çoklu regresyon analizinin sonucunda; Kurtarıcı, Geliştirici ve Girişimci boyutları en güçlü etkili liderlik belirleyicileri olarak bulunmuştur. Bu araştırmanın bulgularına
göre cinsiyete göre liderlik rollerinde anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Araştırmada Bütünleştirilmiş Rekabet Değerleri Çerçevesi‟nin altı işlevsel rolü olan Kurtarıcı, Geliştirici, Yenilikçi, Girişimci, Gözlemci ve Bütünleştirici boyutları gösterilmiş, Kurtarıcı
ile Gözlemci boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir.

Predictors of Leadership Effectiveness for Turkish Secondary School Teachers

Year 2011, Volume: 44 Issue: 1, 107 - 130, 01.05.2011
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001218

Abstract

The aim of this study is to find out leadership behaviours of secondary school teachers in the classroom. For this purpose, 300 secondary school teachers were asked to complete Integrated Competing Values Framework (ICVF) questionnaire in order for us to explain leadership behaviour in this context. Repeated measures ANOVA and multiple regression analysis techniques were used in analysing the data. Multiple regression analysis revealed that the Deliverer, Developer and Broker were the strongest predictors of effectiveness. Furthermore, according to the results there was no gender differences found in the roles displayed. All six operational roles of the ICVF – Deliverer, Developer, Innovator, Broker, Monitor and Integrator– were displayed, with the Deliverer displayed significantly more than the Monitor

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA35AC99GD
Journal Section Research Article
Authors

Çiğdem Apaydın This is me

Tricia Vılkınas This is me

Greg Cartan This is me

Publication Date May 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 44 Issue: 1

Cite

APA Apaydın, Ç., Vılkınas, T., & Cartan, G. (2011). Predictors of Leadership Effectiveness for Turkish Secondary School Teachers. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 44(1), 107-130. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001218

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License