Bu çalışmanın temel amacı birleştirilmiş sınıflı köy
ilköğretim okullarındaki öğretim ve öğretmen gerçeğini incelemektir.
Birleştirilmiş sınıflar, dünyadaki pek çok gelişmiş ve gelişmekte olan
ülkelerin okullarında yaygın olarak uygulanan bir modeldir. Pek çok
kırsal alan eğitimcileri için, birleştirilmiş sınıflarda öğretim, bir
bölgedeki ekonomik ve coğrafi şartların gerektirdiği bir zorlamadır.
Öğretmen, öğrenci ve derslik sayısının yetersizliğinden kaynaklanır.
Birleştirilmiş sınıflarda öğrenme ve öğretmenin durum ve koşulları
onun başarısını etkilemektedir. Birleştirilmiş sınıflarda öğretim
stratejilerinin başarısı, bireysel ve grup temelli öğrenmeye verilecek
desteğe ve yeterli öğrenme materyallerinin sunulmasına bağlı
olduğunu ortaya koymuştur. Birleştirilmiş sınıflar normal sınıflardan
farklı olduğu için öğretmen eğitiminde bu konunun uygulamayla
bağlantılı olarak ele alınıp işlenmesi gerekir. Birleştirilmiş sınıfları
bulunan okullardaki öğretmenlerin destek hizmetler ve donanım
bakımından daha fazla desteklenmelidir. Çalışmada öğretmen
yetiştiren kurumlar, Milli Eğitim Bakanlığı karar örgütleri ve ailelerin
birleştirilmiş sınıflı okul konusunda daha fazla işbirliği ve önlem
almaları gerektiği ortaya çıkmıştır.
The aim of this study is to shed into light to instruction and teaching skills of teacher in multigraded educational setting in Turkey. Multigraded classes are very common in various countries whether they are developed or underdeveloped. The hard geographical conditions and less densely populated areas bring about the multigraded educational settings as a problem. It results from the lack of teacher, student and classroom. The physical conditions and facilitations of a school with the multigraded schools affect the level of instruction deeply. The success of teaching strategies depends on the support of individualized education programs and collabarative learning settings in these classes. The teacher education programs should take into consideration for training of the teacher canditates in the lines of the realities of multigareded schools as the instruction in multigraded classe differ from normal classroom settings. The facilitations and technical support should be provided with these schools much more than the normal schools. The study proves that Ministry of National Education, Teacher Training institutions and families of the students who are in the multigraded class should collobarate extensively
Other ID | JA42JY84ED |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 41 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0