Bu çalışmanın amacı, Yang ve meslektaşlarının (2006)
Toplumsal Yetenek (Social Ability) ölçeğini Türkçe’ye uyarlamaktır.
Özgün formu İngilizce olan ölçek, 30 maddeden oluşmaktadır. Özgün
ölçek öncelikle yazar tarafından Türkçe’ye çevrilmiş, ardından hem
özgün, hem de Türkçe ölçek birlikte; üçü dil, dördü alan uzmanı
olmak üzere yedi öğretim üyesine incelettirilmiştir. Uzmanların
önerileri ışığında ölçek üzerinde gerekli görülen düzeltmeler
yapıldıktan sonra İngilizce ve Türkçe formlar arasındaki eşdeğerliğin
tespit edilmesi için ODTÜ öğrencilerinden seçilen 28 kişilik bir grup
üzerinde iki hafta arayla iki uygulama gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin
geçerlik ve güvenirliğini tespit etmek üzere, çevrimiçi ders deneyimi
olan 160 BÖTE bölümü öğrencisinden elde edilen veriler üzerinde
doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz ile, TYÖ’nin Türk
üniversite öğrencileri üzerinde özgün ölçekteki gibi beş faktörlü olan
modelin doğrulandığı ve toplam 27 maddeden oluştuğu ortaya
konulmuştur. Ancak dört madde, özgün ölçekte bulundukları alt
faktörden farklı bir faktörde yer almıştır.
The purpose of this study was to determine the validity and reliability of The Social Ability Questionnaire developed by Yang et al, (2006) in a group of Turkish college students. The original questionnaire was in English and had five factors, 30 items. First of all, the original questionnaire was translated into Turkish, and obtained experts’ critics in terms of language, content, measurement and evaluation etc. Afterwards, both the English and Turkish forms were administered to a group of M.E.T.U. students (n=28) in a period of two week to determine the equivalency of these two forms. Finally, the Turkish version was administered group of university students (n=160) who have experienced online learning. Like the original form, the results of confirmatory factor analysis indicated that the Turkish version had five factors and consisted of 27 items. The Cronbach’s Alpha internal consistency coefficient was also computed as .86
Other ID | JA24BY88YR |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 41 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0