There are a number of people putting forward the viewpoint that there is a significant relationship between the comprehensibility of texts and the student’s level of achievement in Turkish and Mathematics lessons. It is because of this fact that texts are to be appropriate to the level of the students. At this point, many learning-teaching principles have been proposed. Moreover, the text should be in line with the rules relating to inference, abstraction, level, schema, material organization, exercise and visual system in that both the comprehensibility and pedagogically of the text may be based on these rules to some extent. Apart from these, there is a mathematical model both designed and presented by Sönmez (2003) relevant to the comprehensibility of texts. The question of the research is the mathematical way suggested by Sönmez (2003) effective in determining the comprehensibility of the texts from the third year to the eight year at primary schools?
İlköğretim Okulu 3. sınıftan 8. sınıfa kadar metinlerin
anlaşılabilir olmasını saptamada Sönmez tarafından önerilen
matematiksel yol etkili midir?
1.Öğrencilerin Türkçe yıl sonu başarı notu ile şifresiz olarak
sunulan metinden aldıkları puan ortalamaları arasında anlamlı bir
ilişki yoktur.
2.Öğrencilerin matematik yıl sonu başarı notu ile şifresiz olarak
sunulan metinden aldıkları puan ortalamaları arasında anlamlı bir
ilişki yoktur.
3. Sınıf düzeyiyle metnin anlaşılırlığı arasında anlamlı bir ilişki
yoktur.
Metinlerin anlaşılırlığı ile sınıf, matematik ve Türkçe dersindeki
başarı ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Eğitim
ortamında Sönmezin önerdiği matematiksel model kullanılabilir. Daha
geniş bir örneklem üzerinde deneysel araştırmalar yapılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | JA73MG35KP |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 41 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0