Bu çalışmanın amacı “Özerk Benlik Yönetimi Ölçeği”nin Türkçe’ye uyarlanması ile güvenirlik ve geçerliliğinin belirlenmesidir. Özgün ölçek Türkçeye çevrilmiş ve uygulanmıştır. Faktör analizi iki faktörlü bir çözüm ortaya çıkarmıştır. Buna göre beş madde birinci
faktöre (bireysel farkındalık), dört madde ikinci faktöre (seçim hakkı) yerleşmiştir. Ölçeğin her iki faktörü için de iç tutarlılık katsayısı. 70’dir. Bireysel farkındalık faktörü ile seçim hakkı faktörü için iki yarı güvenirlik katsayıları sırasıyla. 67 ve. 71 olarak hesaplanmıştır. “Empati Eğilim Ölçeği” ile Özerk Benlik Yönetimi Ölçeği ve iki alt ölçeği arasında pozitif korelasyon hesaplanmış ancak otonomi ile ÖBYÖ ve alt ölçekleri arasındaki korelasyonlar anlamsız çıkmıştır. Buna göre ölçeğin ölçüt bağıntılı geçerliği sınırlıdır ancak iki alt
ölçekten elde edilenler puanların empati eğilimini yordadığı bulunmuştur. Bu durumda ölçeğin yeterli düzeyde yordama geçerliğine sahip olduğu görülmüştür. Araştırma sonuçları, ilgili literatür ışığında ve gelecekteki araştırmalar açısından tartışılmıştır.
The aim of the present study was to adaptate in Turkish and determine the reliability and validity of the SelfDetermination Scale. The original scale was translated into Turkish and then administered to 232 university students. Factor analysis of the scale yielded a 2-factor solution with 5 items established in the first factor (self-contact) and 4 in the second (choicefulness). The reliability coefficient of the “self-contact” and “choicefulness” subscales were .67 and .71 respectively. This scale has limited crition related validity, with a positive correlation between the Empatic Trend Scale and both scale and sub-scales but with no correlation between otonomy scale and both scale and sub-scales. The two sub-scales can be predict the empathy scores and thereof it can be said that this scale has adequate prediction validity. The finding of the present study were discussed in the light of the literature and the future studies
Other ID | JA34VZ28RR |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 41 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0