Son on yılda öğrenme kuramlarında, çoğunlukla bilişsel süreçlerle ilgili bilimsel gelişmeleri temel alan ciddi değişiklikler olmuştur. Bu çalışmada, bu tür gelişmelerin sonucunda ortaya çıkan yapılandırmacı öğrenme ve bilginin soyutlanma süreci referans
alınarak, lise öğrencilerinin Tam Değer Fonksiyonu bilgisini oluşturma süreçleri incelenmiştir. Örnek olay yönteminin kullanıldığı bu çalışma, gönüllü iki lise öğrencisiyle grup çalışması şeklinde yürütülmüştür. Öğretimde yapılandırmacı öğrenmenin ilkelerine
uygun olarak, öğrencilerin ön deneyim ve bilgileri azami ölçüde
kullanabildikleri, soyutlama sürecindeki eylemlerin gözlenebilmesine
uygun tasarlanmış üç problem, sıralı olarak kullanılmıştır. Çalışmada
öğrencilerin ilk problemde oluşturdukları bilgiyi, sonrakilerde de
kullandıkları Parçalı Fonksiyon ve Tam Değer Fonksiyonu bilgisini
belirli bir seviyede doğru olarak oluşturabildikleri gözlenmiştir.
Çalışma ayrıca, fonksiyonların öğretiminde çevresel olay ve
problemlerin kullanılmasının soyutlamaya olan güçlü katkısını ortaya
koymuştur.
During the last decade, learning theories have undergone some considerable changes based on the scientific developments about cognitive processes. In consideration of constructivist learning and process of abstraction, which came up as a result of such developments, this study investigates high schools students’ skills of acquiring knowledge of the greatest integer function. It was carried out using the case study method as a group work with two volunteer high school students. In conformity with the principles of constructivist learning, the students were asked to solve three sequential problems which are suitable for observing the actions in abstraction processes and giving students the chance to use their previous experiences and knowledge as much as possible. It was observed that the students used the knowledge they had gained from the first problem to solve the others and they properly acquired the knowledge of piecewise continuous function and the greatest integer function. Another finding is that the use of cases and problems from real life to teach about functions can make a strong contribution to the use of abstraction
Other ID | JA98AS85ZA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 41 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0