BibTex RIS Cite

Okulöncesi Geçiş Becerilerini Değerlendirme Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları

Year 2008, Volume: 41 Issue: 2, 273 - 291, 01.10.2008
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001127

Abstract

Bu çalışmanın amacı, gelişimsel geriliği olan ve olmayan
okulöncesi dönemdeki 3–6 yaş çocuklarının geçiş becerilerini
değerlendirmek için gereksinim duyulan geçerli ve güvenilir bir
ölçeğin geliştirilmesidir. Okulöncesi Geçiş Becerilerini Değerlendirme
Ölçeği (OGBDÖ) geliştirilirken alan yazın incelemesi, okulöncesi
programların yöneticileri ve öğretmenleriyle görüşmeler, okulöncesi
programlarda yapılan video kayıtlarının analizi çalışmaları yapılmıştır.
12 okulöncesi kurumda çalışan 35 öğretmen, 21 gelişimsel geriliği
olan ve 277 gelişimsel geriliği olmayan çocuğu OGBDÖ’ni kullanarak
değerlendirmiştir. OGBDÖ’nin geçerliği incelenirken faktör analizi,
madde analizi ve ölçüt geçerliği çalışmaları yapılmıştır. OGDBÖ’nin
güvenirliği incelenirken ise, iç tutarlık katsayısı, test-tekrar test
korelasyonu ve değerlendirmeciler arası tutarlık çalışmaları
yapılmıştır. Sonuçlar OGBDÖ’nin geçerli ve güvenilir bir araç
olduğunu göstermiştir.

Preschool Transition Skills Assessment Scale: Its Development, Validity and Reliability Studies

Year 2008, Volume: 41 Issue: 2, 273 - 291, 01.10.2008
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001127

Abstract

The purpose of this study is to develop a valid and reliable scale that is considered necessary for assessment of transition skills acquired by preschool children with and without developmental delays. At development stage of the PTSAS, a scale has been prepared by reviewing the related literature, interviewing with administrators and teachers of preschool programs, analyzing studies of videotape recordings of preschool programs. Thirty-five teachers have assessed 21 and 277 children with and without development delays. For the validity of the PTSAS, construct validity, item analysis, and criterion validity have been performed. For the reliability of the PTSAS, internal consistency of scale, interobserver consistency, and test–retest reliability have been checked. The result showed that PTSAS is a valid and reliable instrument

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA95TY49UN
Journal Section Research Article
Authors

Hatice Bakkaloğlu This is me

Publication Date October 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 41 Issue: 2

Cite

APA Bakkaloğlu, H. (2008). Preschool Transition Skills Assessment Scale: Its Development, Validity and Reliability Studies. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 41(2), 273-291. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001127
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0