BibTex RIS Cite

Yaratıcı Drama Ġle BütünleĢtirilmiĢ Grupla Psikolojik DanıĢmanın Üniversite Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeylerine Etkisi

Year 2008, Volume: 41 Issue: 1, 93 - 114, 01.05.2008
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000215

Abstract

Bu araştırmada, yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş grupla psikolojik
danışmanın üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeylerine etkisi
incelenmiştir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu (split-plot) desen
kullanılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkeni deney grubunda uygulanan
programdır. Bağımlı değişkeni ise öğrencilerin utangaçlık düzeyidir.
Araştırmada Göngör (2001) tarafından Türkçe‟ye uyarlanan utangaçlık ölçeği
kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen yaratıcı drama ile
bütünleştirilmiş utangaçlık programı, ağırlıklı olarak bilişsel-davranışcı
yaklaşımı temel alarak, yaratıcı dramanın rol oynama, dramatizasyon,
doğaçlama vb. tekniklerine dayalı olarak hazırlanmıştır. Grupların utangaçlık
düzeyleri arasında anlamlı fark olup olmadığını ve bu farkın uzun süreli olup
olmadığını, belirlemek amacıyla split-plot analiz tekniği kullanılmıştır.
Bulgular deney grubunda yer alan öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere
kıyasla utangaçlık düzeylerinin anlamlı düzeyde azaldığı ve bu azalmanın
olumlu etkisinin uzun süreli olduğunu ortaya koymuştur. Sonuçlar literatür
ışığında tartışılarak, öneriler sunulmuştur.

The Impact Of Group Counseling Intergrated With Creative Drama On The Level Of Shyness

Year 2008, Volume: 41 Issue: 1, 93 - 114, 01.05.2008
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000215

Abstract

In this research, the impact of group counseling integreated with creative drama on the level of shyness is analaysed. In this research, split-plot design including pre-test and post-test of the control group is employed. Upon completion of the group program applied with experimental group and conrol group is applied as post-test, the shyness scale adapted by Güngör (2001). The group program designed to solve the shyness problem is developed by researcher. The program is integrated with creative drama techniques and based on cognitive-behavioral approach, wich include role-playing, dramatizing and improvisation. In this research, split-plot design including pre-test and post-test of the conrol group is employed. The result showed that the program‟s effect of shyness levels reducing has increasingly continued. As the results are taken, considered and discussed as sufficient proofs for the effectivenes of the group program coping with shyness

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA75PE85TB
Journal Section Research Article
Authors

Emine Durmuş This is me

Publication Date May 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 41 Issue: 1

Cite

APA Durmuş, E. (2008). The Impact Of Group Counseling Intergrated With Creative Drama On The Level Of Shyness. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 41(1), 93-114. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000215
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0