BibTex RIS Cite

Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar

Year 2007, Volume: 40 Issue: 1, 41 - 61, 01.05.2007
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000150

Abstract

Bir öğrenme felsefesi olarak yapılandırmacılık 18. yüzyıla ve insanların yalnızca kendi yaptığını anladığını söyleyen filozof Giambattista Vico‟nun çalışmalarına dayandırılabilir. Bu fikir üzerinde birçok filozof ve eğitimci çalışmış fakat yapılandırmacılığın
ne olduğunu açıklayan fikirler geliştiren ilk önemli kişiler Jean Piaget ve John Dewey olmuştur. Hemen her ülkede okulları geliştirmek için hızlı değişimlerin yaşandığı günümüzde, öğretmenler yapılandırmacı
yaklaşıma dayalı eğitim anlayışına büyük ilgi göstermektedirler. Çünkü yapılandırmacılık, yeni karşılaştığımız bilgileri önceki
bilgilerimizle ilişkilendirerek öğrenmek ve böylece daha önceden bildiğimiz konulara bağlı olarak yeni öğrenmeler oluşturmak anlayışına dayalı bir yaklaşımdır. Ülkemizde de Milli Eğitim Bakanlığı son yıllarda ilköğretim programlarında köklü değişiklikler
yapma yolunda bir uygulama başlatmış ve yeni programlarda hâkim
olan yaklaşımın yapılandırmacı (constructivist) bir anlayış olduğunu
açıkça belirtmiştir. Öğrenme öğretme anlayışındaki bu temel
değişimin, ülkemizdeki öğretmen eğitimini ve öğretmen yetiştirme
programlarını etkilemesi kaçınılmaz görünmektedir

Constructivist Approaches in Education

Year 2007, Volume: 40 Issue: 1, 41 - 61, 01.05.2007
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000150

Abstract

Constructivism can be traced back to the 18th century and works of Giambattista Vico who asserted that people could only understand their own activities. Many philosophers and educators have worked on this supposition; however, Jean Piaget and John Dewey were the ones who developed ideas on constructivism. Contemporary teachers are greatly interested in the constructivist approaches in education in order to develop better classrooms and schools in almost every country. This is partly because of the fact that constructivist approaches, makes learning easier by connecting, the newly learned information with pre-existing knowledge. The National Ministry of Education in Turkey has attempted radical changes in elementary school curriculum in recent years and stated that the new curriculum would be developed based on the constructivist approaches. It seems that such philosophical changes in teaching and learning affect teacher training programs in Turkey

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA99UP26ET
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Arslan This is me

Publication Date May 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 40 Issue: 1

Cite

APA Arslan, M. (2007). Constructivist Approaches in Education. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 40(1), 41-61. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000150

Cited By











Constructivist Approach in Ottoman Mathematics Education: Salih Zeki
Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT)
Müjdat TAKICAK
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.803329




Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0