The purpose of this research is to investigate the effect of a group guidance program based on Cognitive-Behavioral Approach on academic motivation, academic self-esteem, academic achievement, and test anxiety levels. The experiment was designed according to pre-test post-test and follow-up procedure with experiment and control groups. Follow-up measures for three scales were taken after three months. GPA records for follow-up measures were taken at the end of the second term. The data were analyzed by applying in Doubly Multivariate Analysis of Variance. The results demonstrated that the group guidance program based on Cognitive-Behavioral Approach affected academic motivation, academic self-esteem, and test anxiety levels. The results were interpreted in accordance with the application of Cognitive-Behavioral approach in academic settings, and the relations among academic motivation, academic self-esteem, academic achievement, and test anxiety
Bu araştırmada yıl tekrar eden öğrencilerde BilişselDavranışçı
yaklaşıma dayalı grup rehberliğinin Akademik Güdülenme,
Akademik Benlik Saygısı, Akademik Başarı ve Sınav Kaygısı
düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırma, deney ve kontrol gruplu öntest,
son-test ve izleme testi modeline dayalı deneysel bir çalışmadır.
Deney grubunda Bilişsel Davranışçı yaklaşıma dayalı program
uygulanırken, kontrol grubunda plasebo olarak okulun genel rehberlik
planından seçilmiş konular üzerinde tartışmalar yürütülmüştür.
Uygulanan deneysel işlem sonunda elde edilen bulgular Çifte Çok
Değişkenli Varyans Analizi yöntemiyle incelenmiş ve dört bağımlı
değişkenin bileşkesi bakımından deney ve kontrol grupları arasında
ölçümler boyunca istatistiksel olarak deney grubu lehine bir gelişme
gözlenmiştir. Bağımlı değişkenlerin ayrı ayrı incelenmesi sonunda
gruplar arasında Akademik Güdülenme, Akademik Benlik Saygısı ve
Sınav Kaygısı bakımında anlamlı farklar olduğu görülmüştür. Sonuçlar,
Bilişsel Davranışçı yaklaşımın akademik alanda uygulanabilirliği ve
Akademik Güdülenme, Akademik Benlik Saygısı, Akademik Başarı ve
Sınav Kaygısı arasındaki ilişkiler bakımından yorumlanıp
değerlendirilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | JA92HC68TR |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 38 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0