In this writing, how education is comprehended and especially what his opinions in relation to the education on ethics are evaluated through the eyes of a philosopher of ethics, that’s Kant – who possessed a specific place in ethics history and pioneered of an era by his thoughts in relation to ethics. Kant believed in the natural purity and goodness of man who can reach perfection only through education. He defined ideal education as a process of disciplining, socializing, civilizing and moralizing of man’s nature. To him, the ideal education is to train man’s will in accordance with the principles of reason, i.e., principles of ethics, not with those of natural and material desires. The purpose of this paper is to examine Kant’s approach to education and moral education based on his philosophy of ethics. The main argument of this paper is based on the premises that Kant’s view on education is actually a complementary part of his philosophy of ethics
Bu yazıda, etik tarihinde önemli bir yere sahip olan ve etiğe
ilişkin görüşleriyle yeni bir dönemin başlatıcısı olan bir ahlak
filozofunun, Kant’ın gözünden eğitimin nasıl anlaşıldığı ve özellikle
ahlak eğitimine yönelik fikirlerinin neler olduğu değerlendirilmeye
çalışılacaktır. İnsan doğasının saf, temiz ve iyi olduğunu, insana ancak
eğitim yoluyla en mükemmel şeklin verilebileceğini savunan Kant,
ideal bir eğitimi, insan doğasını disiplin altına alma, toplumsallaştırma,
medenileştirme ve ahlakileştirme süreci olarak tanımlar. İdeal bir
eğitimi iradenin, doğal eğilimlere ve maddi isteklere değil, aklın
ilkelerine yani ahlak yasasına uygun bir tarzda yetiştirilmesinde görür.
Bu makalede filozofun eğitim hakkındaki düşüncelerinin ahlak
felsefesini tamamlayıcı nitelikte olduğu öne sürülerek, bu bağlamda
eğitim ve ahlak eğitimi görüşleri ele alınmaya çalışılacaktır.
Other ID | JA27UV67ZV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 38 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0