BibTex RIS Cite

Kant’s View on Moral Education

Year 2005, Volume: 38 Issue: 1, 73 - 86, 01.05.2005
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000106

Abstract

In this writing, how education is comprehended and especially what his opinions in relation to the education on ethics are evaluated through the eyes of a philosopher of ethics, that’s Kant – who possessed a specific place in ethics history and pioneered of an era by his thoughts in relation to ethics. Kant believed in the natural purity and goodness of man who can reach perfection only through education. He defined ideal education as a process of disciplining, socializing, civilizing and moralizing of man’s nature. To him, the ideal education is to train man’s will in accordance with the principles of reason, i.e., principles of ethics, not with those of natural and material desires. The purpose of this paper is to examine Kant’s approach to education and moral education based on his philosophy of ethics. The main argument of this paper is based on the premises that Kant’s view on education is actually a complementary part of his philosophy of ethics

Kant’ın Ahlak Eğitimi Anlayışı

Year 2005, Volume: 38 Issue: 1, 73 - 86, 01.05.2005
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000106

Abstract

Bu yazıda, etik tarihinde önemli bir yere sahip olan ve etiğe
ilişkin görüşleriyle yeni bir dönemin başlatıcısı olan bir ahlak
filozofunun, Kant’ın gözünden eğitimin nasıl anlaşıldığı ve özellikle
ahlak eğitimine yönelik fikirlerinin neler olduğu değerlendirilmeye
çalışılacaktır. İnsan doğasının saf, temiz ve iyi olduğunu, insana ancak
eğitim yoluyla en mükemmel şeklin verilebileceğini savunan Kant,
ideal bir eğitimi, insan doğasını disiplin altına alma, toplumsallaştırma,
medenileştirme ve ahlakileştirme süreci olarak tanımlar. İdeal bir
eğitimi iradenin, doğal eğilimlere ve maddi isteklere değil, aklın
ilkelerine yani ahlak yasasına uygun bir tarzda yetiştirilmesinde görür.
Bu makalede filozofun eğitim hakkındaki düşüncelerinin ahlak
felsefesini tamamlayıcı nitelikte olduğu öne sürülerek, bu bağlamda
eğitim ve ahlak eğitimi görüşleri ele alınmaya çalışılacaktır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA27UV67ZV
Journal Section Research Article
Authors

Ahmet Yayla This is me

Publication Date May 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 38 Issue: 1

Cite

APA Yayla, A. (2005). Kant’s View on Moral Education. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 38(1), 73-86. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000106

Cited By

Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0