Bu araştırma, farklı eğitim yaklaşımları uygulayan iki okul
öncesi eğitim kurumunda (özel ve resmi) çocukların aldıkları eğitim
sonucunda kişiler arası problem çözme beceri düzeylerinde bir
farklılık olup olmadığını değerlendirmek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 5 ve 6 yaş grubundan toplam 122
çocuk katılmıştır. Çocuklara bireysel olarak Okulöncesi Kişiler Arası
Problem Çözme Testi – OKPÇ uygulanmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde, “İki Eş Arasındaki Farkın Önemlilik Testi” kullanılmıştır.
Bu çalışmada, farklı eğitim yaklaşımlarıyla eğitim programlarını
zenginleştiren özel okul öncesi eğitim kurumunda, uygulanmakta
olan okul öncesi eğitim programının çocukların problem çözme ve
alternatif çözüm düşünme becerileri üzerinde daha etkili olduğu
belirlenmiştir
This research was conducted to find out whether there is a difference between two types of preschools (private and institutional) where have been used different educational approaches in terms of children’s interpersonal problem solving skills. 122 children which is 5 and 6 years old participated in this study. Preschool Interpersonal Problem Solving Test (PIPS) is applied to the children individually. In the statistical analysis of the data collected “The Significance Test for the Difference between Two Equals” was used. In this study, curriculum of private preschool which has been enriched different educational approaches was found more effective on problem solving and alternative solution thinking skills of children than the institutional preschool’s curriculum
Other ID | JA33RP87MV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 38 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0