BibTex RIS Cite

Farklı Eğitim Yaklaşımları Uygulayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Kişiler Arası Problem Çözme Becerilerinin Değerlendirilmesi

Year 2005, Volume: 38 Issue: 1, 149 - 166, 01.05.2005
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000111

Abstract

Bu araştırma, farklı eğitim yaklaşımları uygulayan iki okul
öncesi eğitim kurumunda (özel ve resmi) çocukların aldıkları eğitim
sonucunda kişiler arası problem çözme beceri düzeylerinde bir
farklılık olup olmadığını değerlendirmek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 5 ve 6 yaş grubundan toplam 122
çocuk katılmıştır. Çocuklara bireysel olarak Okulöncesi Kişiler Arası
Problem Çözme Testi – OKPÇ uygulanmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde, “İki Eş Arasındaki Farkın Önemlilik Testi” kullanılmıştır.
Bu çalışmada, farklı eğitim yaklaşımlarıyla eğitim programlarını
zenginleştiren özel okul öncesi eğitim kurumunda, uygulanmakta
olan okul öncesi eğitim programının çocukların problem çözme ve
alternatif çözüm düşünme becerileri üzerinde daha etkili olduğu
belirlenmiştir

The Evaluation of the Interpersonal Problem Solving Skills of the Children Attending to the Preschools Applying Different Educational Approaches

Year 2005, Volume: 38 Issue: 1, 149 - 166, 01.05.2005
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000111

Abstract

This research was conducted to find out whether there is a difference between two types of preschools (private and institutional) where have been used different educational approaches in terms of children’s interpersonal problem solving skills. 122 children which is 5 and 6 years old participated in this study. Preschool Interpersonal Problem Solving Test (PIPS) is applied to the children individually. In the statistical analysis of the data collected “The Significance Test for the Difference between Two Equals” was used. In this study, curriculum of private preschool which has been enriched different educational approaches was found more effective on problem solving and alternative solution thinking skills of children than the institutional preschool’s curriculum

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA33RP87MV
Journal Section Research Article
Authors

Şakire Anlıak This is me

Çağlayan Dinçer This is me

Publication Date May 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 38 Issue: 1

Cite

APA Anlıak, Ş., & Dinçer, Ç. (2005). The Evaluation of the Interpersonal Problem Solving Skills of the Children Attending to the Preschools Applying Different Educational Approaches. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 38(1), 149-166. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000111
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0