Bu araştırmanın amacı Schultz ve Izard (1998) tarafından
geliştirilen altı yaş çocuklarının Duygusal Becerilerinin
Değerlendirilmesi Testi’nin (duyguları tanıma, anlama ve ifade etme)
Türkçeye uyarlanmasıdır. Araştırmanın örneklemini Milli Eğitim
Müdürlüğüne bağlı 4 resmi ve 1 özel ilköğretim bünyesinde anasınıfı
ile bir özel anaokuluna devam eden 6 yaş grubu 111 anasınıfı
öğrencisi oluşturmaktadır. Testin geçerlik çalışmalarında yapı
geçerliği; güvenirlik çalışmalarında ise KR 20 güvenirlik metodu,
madde analizi, testi yarılama, madde güçlüğü, madde ayırt ediciliği ile
alt ve üst %27 arasındaki farkın anlamlılığı testleri kullanılmıştır.
Duygusal becerileri değerlendirme testi geçerlik ve güvenirlik
çalışması sonucu toplam 6 madde testten çıkarılmıştır. Testin son
halinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları incelendiğinde 6 yaş
çocuklarının duygusal becerilerini ölçmede kullanılabilecek geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı olduğu görülmüştür.
The aim of this study was to adapt the test Evaluation of six year old children’s emotional skills test (identify the emotions, understand and express them.) which was developed by Schultz& Izard (1998) to Turkish. The sampling of the study was composed of six year old 111 preschoolers who are attending four official and one private nursery school classes affiliated with the Ministry of National Education and one private nursery school. During validation process construct validity were used. During reliability process, KR 20 reliability method, item analysis, split halves, item difficulty, item differentiation, and significance test between the differentiation of top and bottom %27 are used. At the end of this validity and reliability process six items in evaluation of emotional skills test are removed. When validity and reliability of the last version of the test examined, it is seen that it is a valid and reliable instrument to evaluate six year old children’s emotional skills
Other ID | JA27UU46ER |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 42 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0