In this study, it was aimed to determine the learning
characteristics of the students, taking violin course in music teacher
education institutions, which predict their success levels in violin
lessons.The study was conducted with 521 undergraduates who attend violin
lessons at 18 different music teacher education institutions. Study data were
collected by using the "Individual Instrument Performance Anxiety
Scale", "Motivated Strategies
for Learning Questionnaire", "Learning Modality Inventory",
"Learning Approach Inventory" and the "Attitude Scale towards
Violin Lesson" developed by researcher and "Personal Information
Questionnaire". Data analysis was carried out with multiple regression
analysis. Results revealed that certain characteristics as students' attitudes
towards the violin lesson, the age of beginning to play the violin, the
professions they plan to perform after graduation, their anxiety level about
the individual instrument performance exam, and violin practising time spent
daily, respectively, are significant predictors of success in violin lesson.
However, the other variables of the study were found not to have a significant
relation with success level in violin lesson. As a result, it was suggested
that instructors should consider these facts and plan and perform their classes
without ignoring the variables affecting success.
Violin lesson success in violin lesson music teacher education institutions violin education music education
Bu araştırmada Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştiren
kurumlarda keman dersi alan öğrencilerin, keman derslerindeki başarılarını
yordayan (tahmin eden) öğrenmeye ilişkin özelliklerin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma korelasyonel bir araştırmadır. Çalışma 18
üniversiteden 521 lisans öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Gerekli verilerin toplanmasında
alanyazında bulunan “Bireysel Çalgı Performans Sınavı Kaygısı Ölçeği”,
“Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği”, “Öğrenme Biçemleri Envanteri”,
“Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği”, araştırmacı tarafından geliştirilen “Keman
Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Anketi” kullanılmıştır. Yapılan
çoklu regresyon analizi sonucunda keman dersi başarısını yordayan özelliklerin
sırasıyla öğrencilerin keman dersine yönelik tutumlarının, keman çalmaya
başlama yaşlarının, mezun olduktan sonra yapmayı planladıkları mesleklerin,
bireysel çalgı performans sınavı kaygılarının, günlük keman çalışma sürelerinin
olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın diğer değişkenleri ile keman dersindeki
başarı arasında anlamlı bir ilişki saptanamamıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda,
öğretim elemanlarının bu etmenlere dikkat etmeleri, dersleri, başarıyı
etkileyen değişkenleri göz ardı etmeden planlamaları ve gerçekleştirmeleri
önerilmiştir.
Keman dersi keman dersi başarısı müzik öğretmeni yetiştiren kurumlar keman eğitimi müzik eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 51 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0