Bu
çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin akademik motivasyonsuzluk
oluşumuna neden
olan faktörleri belirlemek için Legault, Green-Demers ve Pelletier (2006)
tarafından geliştirilen Akademik Motivasyonsuzluk Ölçeği ‘nin (AMÖ) Türkçeye
uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Araştırmanın çalışma
grubunu Kahramanmaraş il merkezindeki ortaokullardan seçilen 350 öğrenci
oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 21 ve Lisrell 8.0 paket
programları kullanılmıştır. Toplanan veriler üzerinde ölçeğin geçerliğine
ilişkin bilgi elde etmek için döndürülmüş temel bileşenler faktör analizi
kullanılmıştır. AMÖ’nün faktör yapısının geçerli bir model olup olmadığının
saptanması için doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Faktör analizi sonucunda,
4 faktörlü 16 maddelik %52,12 varyansı açıklayan bir yapı elde edilmiştir.
Ölçekteki faktörler sırasıyla “Görev değeri”, “Yetenek inançları”, “Görevin
özellikleri” ve “Çaba inançları” alt boyutlarından oluşmaktadır. DFA sonuçları
ise ölçeğin faktörel yapısının iyi uyum gösterdiğini ortaya koymuştur [(χ2 = 237.39,
sd=98, χ2 /sd= 2.42 RMSEA=0.071, S-RMR=0.051, GFI=0.93, AGFI=0.92, CFI=0.94,
IFI=0.96, NNFI=0.92, NFI=0.91]. Tüm
ölçeğin iç tutarlık katsayısı 0,84, birinci alt boyuta ilişkin 0,81, ikinci alt
boyuta ilişkin 0,77, üçüncü alt f boyuta ilişkin 0,75, dördüncü alt boyuta
ilişkin 0,72 bulunmuştur. Okullarda öğrencilerin motivasyonsuzluğunun çeşitli
belirtilerini saptamayı hedeflemek için geniş çapta akademik müdahale ve
değerlendirmelere ihtiyaç vardır. Bu çalışmada uyarlanan Akademik
Motivasyonsuzluk Ölçeği ‘nin çok boyutlu yapısının gelecekteki çalışmalar için öğrencilerin
motivasyon eksikliklerinin nedenlerinin tespit
edilmesinde tatmin edici olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume:52 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0