The aim of this research is to examine the effect of in-service training
with digital data security awareness and information literacy of individuals
working in a public service organization. The participants of this explanatory
sequential mixed design study consisted of a total of 69 staff (37
female and 32 male). Forty seven of the participants had previously received an
in-service training on “Information and Digital Data Security”, while 22 did
not. In this study, data were collected by using “Information Literacy Scale”
and “Digital Data Security Awareness Scale”. In addition, participants'
opinions were collected through semi-structured open ended questions. Pearson
Correlation and MANOVA were used for the data analysis. The data obtained from
the open ended questions were analysed by using content analysis technique. The
results of the study demonstrated a moderately positive and significant
relationship between participants' information literacy and digital data
security awareness. However, it was found that the in-service training did not
have a significant effect on participants’ digital data security awareness and
information literacy. In order to examine the possible reasons for this result,
detailed views of the participants on both the content and the method of
in-service training process were obtained. In line with these views, some
suggestions were given about different educational contents and methods such as
providing online in-service trainings rather than face-to-face trainings,
creating virtual worlds, group activities on social networks and creating
multimedia activities.
Bu araştırmanın amacı kamuya hizmet veren bir kurumda çalışmakta
olan bireylerin dijital veri güvenliği farkındalıkları ve bilgi
okuryazarlıkları ile aldıkları hizmetiçi eğitimin etkisinin incelenmesidir.
Açıklayıcı sıralı karma yöntemle gerçekleştirilen bu araştırmanın çalışma
grubunu 37’si kadın, 32’si erkek olan 69 personel oluşturmaktadır.
Katılımcıların 47’si daha önce “Bilgi ve Dijital Veri Güvenliği” konulu bir hizmetiçi
eğitim almış, 22’si ise almamıştır. Bu çalışmada veriler “Bilgi Okuryazarlığı
Ölçeği” ve “Dijital Veri Güvenliği Farkındalığı Ölçeği” ile toplanmıştır.
Ayrıca katılımcıların görüşleri yarı yapılandırılmış açık uçlu sorular
aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde Pearson Korelasyon ve MANOVA
kullanılmıştır. Açık uçlu sorulardan elde edilen verilere içerik analizi
yapılmıştır. Yapılan analizler sonucu; katılımcıların bilgi okuryazarlığı ile
dijital veri güvenliği farkındalığı arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı
bir ilişki olduğu görülmüştür. Ancak katılımcıların aldıkları hizmetiçi
eğitimin, onların dijital veri güvenliği farkındalığı ve bilgi okuryazarlığına
anlamlı bir etkisinin olmadığı saptanmıştır. Bu bulgunun olası nedenlerini
araştırmak için katılımcıların hem aldıkları hizmetiçi eğitimin içeriğine hem
de veriliş yöntemine ilişkin ayrıntılı görüşleri alınmıştır. Bu görüşler
doğrultusunda katılımcılara yüz yüze eğitimler dışında çevrimiçi eğitimler de
verilmesi, sanal dünyalar oluşturulması, sosyal ağlar üzerinde grup
etkinlikleri ve çokluortam etkinlikleri oluşturulması gibi farklı eğitim
içeriği ve yöntemlerine ilişkin önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 52 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0