Ahlaki gelişim toplumdan topluma değişim gösteren bir kavramdır. Her
toplumun kendi ahlaki normları vardır ve bu normlara uyulmaması durumunda
uymayan kişiye karşı toplumsal bir tepki geliştirilir. Ahlaki gelişim
çalışmalarında Kohlberg’in çalışmalarına literatürde geniş yer verilmektedir.
Ancak Kohlberg ahlakın toplumdan topluma değişen değer yargıları olduğundan
bahsetmemektedir. Toplumsal alan kuramına göre Ahlaki gelişim çalışmaları
literatürde kendine yeni yeni yer bulmaya başlamıştır. Bu durum çalışmasının
amacı, ilkokula devam eden, orta çocukluk dönemindeki öğrencilerin Toplumsal
Alan Kuramına göre ahlak gelişimlerini anlamaktır. Araştırmanın çalışma grubunu
2018-2019 eğitim öğretim yılında ilkokulda eğitimine devam eden 1,2,3,4.
Sınıftan 60 çocuktur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı
tarafından geliştirilen 6 varsayımsal hikaye oluşturmaktadır. Yapılan içerik
analizi sonucunda, çocukların büyük kural ihlali yerine küçük kural ihlalini
tercih ettiği; çocukların kardeşini kurtarmak için bile hırsızlığın doğru bir
davranış olmadığını belirttikleri, adaletli seçimler yapmanın doğru bir
davranış olduğunu, çocukların istedikleri oyuncakla oynayabilmesi gerektiğini
ve oyuncak seçimine saygı duyulması gerektiğini, ebeveynlerin müdahalesinin doğru
bir davranış olamadığını, son olarak çocukların, kuralların her zaman geçerli
olduğunu, her durumda uyulması gerektiğini belirlenmiştir.
Moral development is a variable concept ranging from one society to the other one. Every society has its own moral norms, and It is arisen a social reaction to those people who violates these norms. Kohlberg’s studies are widely available in studies on moral development in the literature. However; Kohlberg doesn’t mention that moral is value judgment changing from one society to the other one. According to the Social Domain Theory, the studies on moral development have recently taken part in literature. The aim of the case study is to understand the moral development of students in middle childhood period, who go to a primary school, according to the Social Domain Theory. Study group of the research is 60 children as first, second, third and fourth grader at the primary school and continuing education in 2018/2019 academic year. 6 hypothetical stories which researcher set are used as data collection tool in the study. By using the content analysis, it is determined that children preferred to violate the “minor rule”, instead of “major rule”; they said that robbery is not moral/right behavior, in order to save even their siblings and they said that making fair choices is moral behavior, and children should play toys which they want, and it should be respected their toy choice, and intervention of their families is not right attitude, and, lastly, rules are always valid and should apply under all circumstances.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 53 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0