Each year, the Ministry of National Education in Turkey sets out two general guidance services
goals to be included in guidance plans by counselors working in educational institutions
throughout the country. One of these two general goals determined by the Ministry for the 2018-
2019 academic year was protection from neglect and abuse. This indicates that neglect and
abuse is a problem that exists throughout the country, and also reminds the counselors working
in schools and guidance research centers on their responsibilities on an extremely important
issue. Considering this important responsibility in mind, the objectives of this article are as
follows: (1) to define the neglect and abuse, and discuss the symptoms of abuse on children, (2)
to frame the ethical and legal responsibilities of counselors about child neglect and abuse, (3)
to explain the judicial report process (5) to introduce generally accepted abuse prevention
programs by providing information on evidence based-counseling programs to counselors
working in schools and guidance research centers; and (6) to provide advice on preventive
guidance and crisis interventions.
Milli Eğitim Bakanlığı, her yıl ülke genelindeki eğitim
kurumlarında çalışan psikolojik danışmanlar tarafından rehberlik planlarına
dâhil edilerek yıl boyunca çalışmalar yapmaları için iki genel rehberlik
hizmeti hedefi belirlemektedir. Bakanlık tarafından 2018-2019 eğitim öğretim
yılı için belirlenmiş bu iki genel hedeften biri ihmal ve istismardan korunma
olmuştur. Bu durum ihmal ve istismar konusunun ülke genelinde var olan bir
sorun olduğunu işaret ederken aynı zamanda okul ve rehberlik araştırma merkezlerinde
çalışan psikolojik danışmanlara son derece önemli bir konudaki sorumluluklarını
hatırlatır niteliktedir. Bu önemli sorumluluk göz önüne alınarak derlenen bu
makalenin amaçları şu şekilde sıralanmaktadır: (1) ihmal ve istismarı
tanımlayarak yaşanan istismarın çocuklar üzerindeki belirtilerini tartışmak,
(2) psikolojik danışmanların ihmal ve istismar konusundaki etik ve yasal
sorumluluklarının çerçevesini çizmek, (3) adli ihbar sürecini açıklamak, (5)
okullarda ve rehberlik araştırma merkezlerinde çalışan psikolojik danışmanlara
önleyici rehberlik çalışmaları ile ilgili bilgi vererek genel kabul görmüş
istismarı önleme programlarını tanıtmak (6) önleyici rehberlik çalışmaları ve
krize müdahale ile ilgili öneriler sunmak.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Derleme Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 53 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0