Ṣaḥīḥ Hadis Vehim Ravi Tasarrufları Metin Tenkidi Siyer Yazıcılığı Anlatıbilim Güvenilmez Anlatı Ṣaḥīḥ Hadith Hadis Vehim Ravi Tasarrufları Metin Tenkidi Siyer Yazıcılığı Anlatıbilim Güvenilmez Anlatı Ṣaḥīḥ Hadith Wahm Dispositions of the Narrators Textual Criticism Siyar Historiography Narratology Unreliable Narration
Ṣaḥīḥ Hadis Vehim Ravi Tasarrufları Metin Tenkidi Siyer Yazıcılığı Anlatıbilim Güvenilmez Anlatı Ṣaḥīḥ Hadith Hadis Vehim Ravi Tasarrufları Metin Tenkidi Siyer Yazıcılığı Anlatıbilim Güvenilmez Anlatı Ṣaḥīḥ Hadith Wahm Dispositions of the Narrators Textual Criticism Siyar Historiography Narratology Unreliable Narration
Ṣaḥīḥ Hadis Vehim Ravi Tasarrufları Metin Tenkidi Siyer Yazıcılığı Anlatıbilim Güvenilmez Anlatı Ṣaḥīḥ Hadith Hadis Vehim Ravi Tasarrufları Metin Tenkidi Siyer Yazıcılığı Anlatıbilim Güvenilmez Anlatı Ṣaḥīḥ Hadith Wahm Dispositions of the Narrators Textual Criticism Siyar Historiography Narratology Unreliable Narration
In narratology, unreliability is a textual inconsistency problem arisen from misreporting, underreporting, or misevaluating. Unreliability can be ascertained from only intratextual features for literary narrative, however, intertextual and extratextual features should be taken under consideration for its factual counterpart. Within the framework of hadith, it is well-known that jarḥ wa taʿdīl scholars evaluated hadith texts as well as their isnads for determining the siḥḥa / reliability of a given hadith narration. Nevertheless, various intratextual and extratextual inconsistencies can be found in some hadith narrations. Such an inconsistency problem is observed in the given Ṣaḥīḥ al-Bukhārī hadith. In this hadith, the sahabi narrator ʿImrān b. Ḥuṣayn is reporting the events which he witnessed together with the Prophet Muḥammad. However, in the last part, some events which ʿImrān has not witnessed are narrated by his words. In this part, two main elements are unknown: 1) the identity of the bedouin woman supplying water for the prophet Muhammad and 2) the source of the story telling the events happened after her returning back to her tribe. As the given hadith narration has a strong isnad and taken place in the major hadith sources, it seems difficult to provide an explanation for these ambiguities and contradictions with other hadith narrations. In this article, the aforementioned ʿImrān hadith is analysed together with its variants in terms of their thematical aspect and narratorial network, therefore, the differences in their content and style are ascertained. Depending on the biographical, historical, and geographical data, the possible space and time in which the events happened are deduced. Besides, by comparison with the hadith of Abu Qatāda that have common themes, it is discussed whether both narrations tell the same or different events. Depending on the available data, the identity of the Bedouin woman and the source of her story is explained. Although there is not enough data for the final result, it is concluded that the last part of the ʿImrān narration contains some anonymous elements included in the hadith text by the second or the third rāwī of the hadith.
Ṣaḥīḥ Hadith Wahm Dispositions of the Narrators Textual Criticism Siyar Historiography Narratology Unreliable Narration
Güvenilmez anlatı, anlatıbilimde eksik ya da yanlış anlatımdan veya yanlış yorumlamaktan kaynaklanan bir metinsel tutarsızlık problemi olarak karşımıza çıkmaktadır. Edebi anlatıda yalnızca metin içi unsurlardan tespit edilen bu kusur, gerçek olayları anlatan metinlerde metin dışı unsurların da dikkate alınmasıyla tespit edilebilmektedir. Hadisler söz konusu olduğunda cerḥ ve taʿdīl ulemasının sıḥḥat hükümlerinde isnadın yanı sıra metinle ilgili değerlendirmeler yaptığı bilinmektedir. Buna rağmen kimi rivayetlerde metin içi tutarsızlık ve diğer hadis metinleri ile çelişkiler görülebilmektedir. Bu makalede incelediğimiz Ṣaḥīḥu’l-Buḫārī rivayetinin son kısmında metin içi ve metinler arası bazı çelişkiler tespit edilmiştir. Sahabi ravi ʿİmrān b. Ḥuṣayn’ın Hz. Peygamber ile birlikte bir seferde görgü şahidi olduğu olayları anlattığı hadisin son kısmında, şahit olmadığı olaylar yine onun diliyle anlatılmıştır. İlgili bölümde Hz. Peygamber’e su temin eden bedevi kadının kimliği ve obasına döndükten sonra gelişen hadiselerin anlatıldığı kıssanın kaynağı meçhuldür. Ancak rivayetin sağlam bir isnadla gelmesi ve temel hadis kitaplarının birçoğunda kendine yer bulması, ilgili kısımdaki çelişkinin izahını güçleştirmektedir. Bu makalede, bahsi geçen ʿİmrān hadisi belli başlı ṭarīḳleriyle birlikte tema ve isnad yönünden analiz edilmiş ve aralarındaki anlatım farklılıkları tespit edilmiştir. Biyografi, tarih ve coğrafya verilerine dayanarak olayın gerçekleşmesi muhtemel yer ve zaman belirlenmiştir. ʿİmrān rivayetiyle ortak temalar taşıyan Ebū Ḳatāde rivayeti ile aynı olayı mı farklı olayı mı anlattığı tartışılmıştır. Eldeki veriler ışığında bedevi kadının kimliği ve kıssanın kaynağı açıklanmaya çalışılmıştır. Kesin sonuca ulaşmak için yeterli veri bulunmamakla birlikte kıssanın son bölümünün senedin ikinci ya da üçüncü halkasındaki ravi tarafından metne dahil edildiği ve anonim unsurlar taşıdığı kanaati hasıl olmuştur.
Ṣaḥīḥ Hadis Vehim Ravi Tasarrufları Metin Tenkidi Siyer Yazıcılığı Anlatıbilim Güvenilmez Anlatı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 63 Issue: 2 |
AUIFD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.