Özellikle dijital teknolojilerin kullanımının artması ve yaşam üzerindeki yoğun baskısı, bireylerde psikolojik bazı sorunlara neden olabilmektedir. Yoğun teknoloji kullanımının neden olduğu psikolojik sorunlardan birisi de teknostrestir. Literatürde teknostresin öğretmenlerin iş performansları üzerinde önemli bir etkisi olduğu ifade edilmektedir. Bu araştırmada eğitim fakültesinde öğrenim gören ve gelecekte öğretmen olacak, eğitim ortamlarında görev yapacak öğretmen adaylarının teknostres düzeyleri araştırılmıştır. 2018-2019 eğitim- öğretim yılı, Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi son sınıfında öğrenim gören 484 kişiden veri toplanmıştır. Ölçme aracı olarak Öğretmen Adaylarının Teknostres Düzeylerini Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının teknostres düzeyleri ile alt boyutları olan öğrenme- öğretme süreci odaklı, mesleğe yönelik, teknik konu odaklı, kişisel kaynaklı ve sosyal odaklı alt boyutlarında orta düzeyli bir teknostrese sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının cinsiyet, öğrenim gördükleri bölüm, aylık gelir düzeyi ve internet kullanım sürelerine göre teknostres düzeylerinin farklılaşmadığı sonucu bulunmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda bazı öneriler getirilmiştir.
The increase in the use of digital technologies and the intense pressure on life can cause some psychological problems in individuals. One of the psychological problems caused by the intensive use of technology is technostress. In the literature, it is stated that technostress has a significant effect on teachers' job performance. In this study, the technostress levels of teacher candidates who are studying at the faculty of education and who will be teachers in the future and who will work in educational environments were investigated. In the 2018-2019 academic years, data were collected from 484 students studying in the last year of Necmettin Erbakan University Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education. The scale for determining the technostress levels of teachers/pre-service teachers was used as a measurement tool. As a result of the research, it was seen that pre-service teachers had a medium level of technostress in their technostress levels and sub-dimensions of learning-teaching process-oriented, vocational-oriented, technical-subject-oriented, personal-sourced and social-focused. In addition, it was found that the technostress levels of pre-service teachers did not differ according to their gender, department of education, monthly income level and internet usage time. Some suggestions were made in line with the findings obtained.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.