Profesyonel sermaye, gerek eğitim yönetiminde gerekse diğer disiplinlerde yeni bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu alanyazın taramasının amacı, başta eğitim yönetimi olmak üzere eğitim bilimlerinde profesyonel sermaye konulu çalışmaları incelemektir. Araştırmada doküman incelemesi kullanılmıştır. Profesyonel sermayeyi ele alan çalışmaların kavrama yüklediği anlam ve kavramın boyutları tartışıldıktan sonra; söz konusu çalışmaların amaç, yöntem, evren, örneklem, bulgu ve sonuçlarına odaklanılmıştır. Kısa bir geçmişe sahip profesyonel sermaye kavramının gelişim seyrini gözlemleyebilmek amacıyla ele alınan çalışmaların kronolojik olarak incelenmesi tercih edilmiştir. Hargreaves ve Fullan’a ait (2012) Professional capital: transforming teaching in every school adlı eserin yayımlanmasıyla birlikte profesyonel sermaye kavramı yeni bir boyut ve anlam kazanmıştır. Bu dönemden sonra profesyonel sermaye kavramı; beşeri sermaye, sosyal sermaye ve karar verme sermayesinin bileşkesi anlamında kullanılmaya başlamış ve eğitim yönetimi alanında profesyonel sermaye teorik çerçevesiyle ilişkili çalışmalar artmıştır. Bununla birlikte araştırmaların çoğunun birkaç ülkeyle sınırlı olması, kavramın ve çalışma sahasının henüz yeterince küreselleşmediğini göstermektedir. Türkçe literatürde de konuyla ilgili çok sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu nedenle, göreli olarak yeni bir kavram olan profesyonel sermaye ile ilgili araştırmaların derlendiği ve kısaca özetlendiği bu çalışmanın, genel olarak eğitim ve özel olarak ise eğitim yönetimi alanındaki araştırmacılar için, kavramın daha derinlemesine incelenmesi ve geliştirilmesi açısından önemli olduğu ifade edilebilir.
Profesyonel sermaye insan sermayesi sosyal sermaye karar verme sermayesi eğitim yönetimi
Professional capital emerges as a relatively new concept in both educational administration and other disciplines. The purpose of this review is to examine the studies on professional capital in general and educational administration in particular. In the review, document analysis was used as the method. In this study, firstly, the meaning, as well as the dimensions that the studies on professional capital attach to the concept, are discussed. Later, the purpose, method, population, sample, findings and results of these studies were reviewed. In order to track the development of the concept of professional capital, which has a relatively short history, studies have been examined chronologically. With the publication of the seminal book "Professional capital: transforming teaching in every school" by Hargreaves and Fullan (2012), the concept of professional capital has taken a new dimension and meaning. After this period, the concept of professional capital started to be used as a combination of human capital, social capital and decisional capital. Studies related to the professional capital theoretical framework in the field of educational administration are on the rise. However, the majority of the studies on this topic were conducted in a few countries show that the concept and field of study have not yet been utilized globally. There are few studies on this topic in the literature on education in Turkish. Thus, this study, which compiles and briefly summarizes previous research on professional capital, which is a relatively new concept, may help researchers to further explore and develop the concept.
Professional capital Human capital Social capital Decisional capital Educational administration
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.