Teachers’, especially pre-service
teachers’, attitudes –not only toward
the subject of mathematics, but also toward the teaching of mathematics – are
important because a meaningful relation exists between attitudes to teaching
mathematics and the formation of positive attitudes to mathematics among
pupils. Furthermore, attitudes at the beginning of teaching careers are
important and to predict future attitudes. The purpose of the study is to
determine the attitudes to mathematics and teaching mathematics of pre-service
teachers. In the study, the questionnaire "Teaching Mathematics" was
used to gather information. A total of 254 pre-service teachers from primary
school and preschool streams were examined in order to determine the effect of
a number of independent factors, such as program, gender and age, on total
attitude score. The results revealed that pre-service primary education
teachers have more positive attitudes towards mathematics than pre-service
pre-school teachers. But there is no
significant no differences were found between preschool and primary school
teachers’ attitudes towards teaching mathematics. On the other hand, male
candidate teachers have more positive attitudes towards both mathematics and
teaching mathematics than female candidates. Finally, various suggestions were
presented for future studies in accordance with the findings obtained.
Öğretmenlerin ve özellikle öğretmen adaylarının
matematik öğretimine ilişkin tutumlarının öğrencilerin matematiğe ilişkin
olumlu tutum geliştirmeleri üzerindeki etkisi sebebiyle öğretmenlerin ve
öğretmen adaylarının matematiğe ilişkin tutumları kadar matematik öğretimine
ilişkin tutumları da önem arz etmektedir. Ayrıca öğretmenlik mesleğinin başında
bulunan öğretmen adaylarının tutumları mesleğin gelecek yıllarında oluşacak
tutumları açısından da önemlidir. Bu
çalışmanın amacı öğretmen adaylarının matematiğe ve matematik öğretimine
ilişkin tutumlarını belirlemektir. Çalışmada veri toplama aracı “Matematik
Öğretimi” başlıklı ölçme aracı kullanılmıştır. Okulöncesi ve sınıf öğretmeni
adaylarının matematiğe ilişkin tutumlarının ve matematik öğretimine ilişkin
tutumlarının program, cinsiyet ve yaş değişkenlerine göre farklılaşmasını
inceleyebilmek için toplam 254 öğretmen adayından veri toplanmıştır. Sonuçlara
göre sınıf öğretmeni adaylarının matematiğe ilişkin tutumları daha yüksek
çıkarken, matematik öğretimine ilişkin tutumlarında farklılık çıkmamıştır.
Diğer taraftan erkek öğretmen adaylarının hem matematiğe hemde matematik
öğretimine ilişkin tutumları kız öğretmen adaylarından daha yüksek çıkmıştır.
Çalışma sonucunda elde edilen bulgular ışığında öneriler sunulmuştur.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.