Research Article
BibTex RIS Cite

Gaslighting: Confronting Hypocritical Kind of Emotional Abuse

Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 241 - 250, 31.07.2022
https://doi.org/10.34056/aujef.1015105

Abstract

Gaslighting is a form of psychological abuse that causes individuals exposed to it to doubt their belief system, lose their self-confidence, and become dependent on the abuser. In this form of abuse, the abuser constantly denies what the victim is sure of, and claims that the victim’s thoughts are distorted. As a result, the victim begins to question his/her experiences, thoughts, and perception. The constant and systematic manipulations of the gaslighter cause the victim to self-doubt, lose self-confidence and self-worth, and/or create a negative self-image. Such situations are most common in close relationships and domestic violence scenarios. According to the researchers, gaslighting, which is frequently seen in close relationships, can cause serious mental and psychological problems in victims if ignored. It has a profound effect on the mental health of victims, such as anxiety, depression, increased confusion, self-doubt, decreased self-esteem, and can even trigger psychosis. This article aims to describe Gaslighting, its causes, how it can be distinguished if one is exposed to it, and how to deal with it, by bringing together the studies on Gaslighting, thus contributing to awareness studies.

References

  • Abramson, K. (2014). Turning up the lights on gaslighting. Philosophical Perspectives, 281, 1–30. Ali, A., Oatley, K., and Toner, B. B. (1999). Emotional abuse as a precipitating factor for depression in women. Journal of Emotional Abuse, 1(4), pp. 1-13.

Gaslighting: İki Yüzlü Bir Duygusal İstismarla Yüzleşmek

Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 241 - 250, 31.07.2022
https://doi.org/10.34056/aujef.1015105

Abstract

Gaslighting, buna maruz kalan bireylerin kendi düşüncelerinden şüphe etmelerine, özgüvenlerini kaybetmelerine ve bunun sonucunda da istismarcıya bağımlı hale gelmelerine neden olan bir tür psikolojik istismardır. Bu istismar biçiminde fail, mağdura karşı, mağdurun gerçekliğinden emin olduğu şeylerin hatalı, tepkilerinin ve duygularının abartılı olduğu gibi ithamlarda bulunarak mağdurun kendi deneyimlerinden şüphe etmesine sebep olur. Bunun sonucunda da mağdur, deneyimlerini, düşüncelerini ve algısını sorgulamaya başlar. Gaslight uygulayan kişinin sürekli ve sistematik manipülasyonları, kurbanın kendinden şüphe etmesine, özgüvenini ve öz değerini kaybetmesine ve/veya olumsuz bir benlik algısı oluşturmasına neden olur. Bu tür durumlar en çok yakın ilişkilerde, aile içi şiddet senaryolarında görülür ancak bununla sınırlı değildir. İş ve okul gibi çeşitli ortamlarda da bireyler gaslight davranışlarına maruz kalabilirler. Araştırmacılara göre yakın ilişkilerde sıklıkla görülen gaslighting, göz ardı edilmesi halinde kurbanlar üzerinde ciddi mental ve psikolojik sorunlara sebebiyet verebilir. Öyle ki, mağdurlarda anksiyete, depresyon, kafa karışıklığında artış, kendinden şüphe duyma, azalan benlik saygısı gibi konularda ruh sağlığını etkiler ve hatta psikozu tetikleyebilir. Bu makale, Gaslighting’i tanımlamayı, ortaya çıkış sebeplerini, buna maruz kalınması halinde nasıl ayırt edilebileceğini ve bu durumla nasıl başa çıkılabileceğini gaslighting üzerine yapılan çalışmaları bir araya getirerek aktarmayı, bu sayede de farkındalık çalışmalarına katkı sağlamayı amaçlamaktadır.

References

  • Abramson, K. (2014). Turning up the lights on gaslighting. Philosophical Perspectives, 281, 1–30. Ali, A., Oatley, K., and Toner, B. B. (1999). Emotional abuse as a precipitating factor for depression in women. Journal of Emotional Abuse, 1(4), pp. 1-13.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

Thseen Nazir 0000-0002-5541-7749

Ayşe Özçiçek 0000-0001-7722-2531

Publication Date July 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Nazir, T., & Özçiçek, A. (2022). Gaslighting: İki Yüzlü Bir Duygusal İstismarla Yüzleşmek. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 241-250. https://doi.org/10.34056/aujef.1015105
AMA Nazir T, Özçiçek A. Gaslighting: İki Yüzlü Bir Duygusal İstismarla Yüzleşmek. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. July 2022;6(3):241-250. doi:10.34056/aujef.1015105
Chicago Nazir, Thseen, and Ayşe Özçiçek. “Gaslighting: İki Yüzlü Bir Duygusal İstismarla Yüzleşmek”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, no. 3 (July 2022): 241-50. https://doi.org/10.34056/aujef.1015105.
EndNote Nazir T, Özçiçek A (July 1, 2022) Gaslighting: İki Yüzlü Bir Duygusal İstismarla Yüzleşmek. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6 3 241–250.
IEEE T. Nazir and A. Özçiçek, “Gaslighting: İki Yüzlü Bir Duygusal İstismarla Yüzleşmek”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 3, pp. 241–250, 2022, doi: 10.34056/aujef.1015105.
ISNAD Nazir, Thseen - Özçiçek, Ayşe. “Gaslighting: İki Yüzlü Bir Duygusal İstismarla Yüzleşmek”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/3 (July 2022), 241-250. https://doi.org/10.34056/aujef.1015105.
JAMA Nazir T, Özçiçek A. Gaslighting: İki Yüzlü Bir Duygusal İstismarla Yüzleşmek. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022;6:241–250.
MLA Nazir, Thseen and Ayşe Özçiçek. “Gaslighting: İki Yüzlü Bir Duygusal İstismarla Yüzleşmek”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 3, 2022, pp. 241-50, doi:10.34056/aujef.1015105.
Vancouver Nazir T, Özçiçek A. Gaslighting: İki Yüzlü Bir Duygusal İstismarla Yüzleşmek. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022;6(3):241-50.

Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty

Phone: +90 222 335 05 79          Fax: +90 222 335 05 73          E-mail: aujef@anadolu.edu.tr

Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.